Arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene er tilfreds med at sykefraværet for 2. kvartal 2007 er 2.7 prosent lavere enn det var i 2. kvartal 2006.
Sykefraværet er redusert fra 6,6 prosent i 2. kvartal 2006 til 6,5 for 2. kvartal 2007. Nedgangen gjelder alle sektorer.
Det er gjennom IA-avtalen gjort klart for å ta i bruk nye virkemidler.
Organisasjonene forventer og har tro på at den positive utviklingen med redusert fravær vil fortsette ved at virkemidlene blir enkelt tilgjengelig for IA-virksomhetene, og at IA-virksomhetene tar disse i bruk.
En forutsetning for et fortsatt godt og målrettet IA-arbeid i virksomhetene er at dette arbeidet prioriteres fra de som forvalter virkemidlene i avtalen, heter det i en felles uttalelse fra NHO, LO, KS, Unio, HSH, YS, Spekter og Akademikerne.


![BD Sentrert blå (3)-1[1]](https://img1.custompublish.com/getfile.php/5482895.2971.uszzjb7la7aput/0x70/6502099_5482895.jpg)