Vi møter Pål utenfor Redningsselskapets base innerst i Malvika i Kristiansand.

Et solid håndtrykk senere går alarmen. Melding om en båt som har problemer. To av Påls kolleger hopper om bord i båten og fosser utover fjorden. Pål blir stående på brygga med oss, han har ikke vakt i dag.

Pål har alltid elsket å være på havet. Han husker godt sin første båt som han og broren fikk da han bare var seks år gammel. Båtinteressen har han bevart siden.

Men at han skulle ende som båtfører i Redningsselskapet, var ikke noe han hadde i tankene – før 2005.

Da blir Pål kreftoperert. Når han kommer til hektene foreslår kona at han bør finne seg en hobby på havet. Samtidig søker Redningsselskapet etter frivillige som vil være med å starte et korps i Kristiansand. Pål melder seg.

Snart ti år senere har det som startet som en hobby utviklet seg til å bli en stor del av Pål sitt liv.

- Jeg har hentet inn folk som trodde at de skulle dø. Og å se de i øynene etterpå, se at de er i live, det er ubetalelig. Jeg har et slagord som de trykket i Redningsmagasinet; Jeg kan ikke tenke meg noen bedre måte å ødelegge en fridag på enn å redde et menneskeliv.

Men å være mannskap på en redningsbåt er krevende.

- Det er ekstremt. Vi går ut når alle andre går inn. Men frem til nå har det gått bra, vi har ennå ikke mistet noen, forteller Pål og banker stille i bordet.

Å kombinere jobben i Redningsselskapet med stillingen som servicesjef i Schneider Electric krever også sitt. Men Pål får full støtte fra arbeidsgiveren som også har gått inn som sponsor for Redningsselskapet.

Går det an å overføre noe av det du gjør her til jobben som servicesjef?

- Ja, ganske mye. Her leder jeg en liten gruppe, det samme gjør jeg i Schneider. Enten du er om bord i båten eller på jobben, så må du være flink til å gi klare beskjeder.

Blir du en bedre sjef av å jobbe i Redningsselskapet?

- Helt sikkert, jeg lært veldig mye. Du har som regel bare ett forsøk når du er ute med skøyta og da bør det være riktig. Du kan ikke gå på andre gangs gjennomgang av ventilasjonsanlegget fordi at automatikken ikke virker. Da er båten borte og folk er døde.

Følg bloggen og VVS-dagene 2014 her
www.vvs-dagene.no/feed