Omfanget av gårsdagens brann, som startet i en bil i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, ble enorm.

Flytrafikken ble stanset, og mer enn tusen personer ble evakuerte, og mange biler er totalskadde og deler av bygget raste ut.

Det meste av dette kunne likevel ha vært unngått med enkle grep, sier brannsjef for Rogaland brann og redning, Nils-Erik Haagenrud til nrk.no.
– Et sprinkleranlegg ville blitt utløst da den første bilen tok fyr og isolert brannen til denne bilen, og redusert skadeomfanget dramatisk.

Haagenrud får i følge NRK full støtte av daglig leder i Kompetansesenter for brann og driftspersonell, Anders Sandmæl.

Han sier at det ikke vært et krav om sprinkleranlegg i denne type bygg. Men Sandmæl mener likevel det er problematisk at Avinor har valgt å bygge parkeringshus uten.

– Her har Avinor lagt seg på en minimumsløsning. Da legger man til grunn at det er brannvesenet alene som skal få kontroll på en eventuell brann, seier Sandmæl til nrk.no

Han forteller videre at normal praksis er at tette, innebygde og underjordiske parkeringshus har sprinkleranlegg. I åpne anlegg, som det på Sola, er det ifølge Sandmæl ikke vanlig.

Det er Avinor som eier parkeringsanlegget på Sola, og etter det nrk.no opplyser ville ikke . Lufthavnsjef Anette Sigmundstad uttale seg om temaet i går kveld, så lenge det fremdeles var brann i parkeringshuset.

Radikal avgrensing
Brannsjef Nils-Erik Haagenrud mener at minstekravet ikke bør være en hvilepute når det det kommer til brannsikkerhet.

– Selv om det ikke er et krav burde det absolutt vært et sprinkleranlegg her, påpeker Haagenrud ovenfor nrk.no.

Brannekspert Rune Nielsen er brannekspert i forsikringsselskapet Gjensidige. Også han mener at et sprinkleranlegg hadde betydd mye for omfanget, og avgrensa brannen radikalt.

– Om det ikke hadde stoppet hele brannen, hadde brannen spredd seg langt senere til de andre bilene, opplyser han.