Aktuelle databaserte beregningsprogramer, som utvikles internt og konstant oppdateres etter testresultat fra TTC´s egne erfaringer og tester, sikrer sammen med mulighetene for kombinasjoner av en mengde ulike materialer og overflatebehandlinger, alltid et optimaltsluttprodukt.



Rør i kopper og lameller i aluminium er nå, som tidligere, den mest anvendte materialkombinasjonen. Andelen kjølebatterier, helt eller delvis produsert i rustfritt og syrefast stål, øker stadig. En annen del av ttc’s produksjon som øker sterkt, er batterier med aluminiumsrør for amoninakk.


Batterier som lages med rør i rustfritt stål eller i aluminium, sveises etter en spesiell metode.


Et stort utvalg av materialer og kombinasjoner innenfor disse, gjør att ttc kan produsere batterier for svært mange bruksområder. For spesielle løsninger kan både rør i rustfritt stål og aluminium leveres i loddet utførelse.

Spesialbatterier i Titan har blitt en spesialitet. Det er kun et fåtall produsenter i verden som produserer dette, og med vår erfaring etter å ha produsert Titanbatterier siden 1992, har medført at vi har blitt en foretrukken leverandør av slike batterier til off-shorebransjen.

Varmegjenvinning er et viktig tema for både komfort og energiforbruk. Ole Bjørn Løken, salgssjef handelsvarer hos TTC Norge forklarer her om hvordan selskapets Reco-System fungerer og kan tilpasses alle typer ventilasjonsanlegg som krever frisk luft.

- Vi er Norges eneste produsent av varmevekslere for varmetransport mellom væske og luft, fastslår Ole Bjørn Løken, salgssjef handelsvarer hos TTC Norge AS.

- Systemet består i grunnprinsippet av to lamellvarmevekslere i kobberrørutførelse og aluminiumslameller men her er det mange variasjonsmuligheter for bl.a. industrielle installasjoner der korrosjon kan være en utfordring, forklarer han.
 
- Den ene lamellvarmeveksleren plasseres i den varme kanalen (luftavtrekk) og den andre i den kalde kanalen (luftinntaket). Lamellvarmevekslerne bindes sammen til et lukket kretsløp, der det sirkuleres en væske bestående av vann tilsatt frostbeskyttelsesvæske (f.eks. ethylenglykol). Systemet er ideelt der det er lengre avstander mellom avkastluftmengden/aggregatet og tilluft.

Løken sier at væsken transporterer varmen fra luftavtrekket over til de kalde luftinntakene som dermed oppnår en forvarming avhengig av utetemperatur og virkningsgrad. Den gjenvunnede varmen kan reguleres ved hjelp av en tre-veis-ventil som er styrt av temperaturen i lamellvarmeveksleren i inngangskanalen.

Systemet kan eventuelt utvides med flere lamellvarmevekslere dersom det finnes flere ut- eller inngangskanaler.

- Batteriet som plasseres i avtrekkskanalen før, utstyres med dryppanne for å samle opp eventuell kondens.

Han er klokkeklar på at ttc Reco-System kan brukes i stort sett alle ventilasjonssystemer og industriprosesser hvor de klimatiske forhold er av en slik karakter at den tilførte mengden av frisk luft skal varmes opp og hvor man har tilsvarende eller større luftmengde som skal fjernes samt hvor maksimal avtrekkstemperatur ikke overstiger v/standard batterier 100°C og v/spesial batterier 350°C.

Men legger han til:

- Ved anlegg hvor temperaturen kan overstige 100°C må anlegget utstyres med sikkerhetsutstyr som forhindrer koking.

Væskesystemer er ofte velegnet for tilpassing med eksisterende ventilasjonsanlegg, der det stilles krav om adskilte kanalføringer, der avstandene mellom inn- og utblåsingsanlegg er meget store, der antallet friskluft- og avtrekkskanaler er forskjellig.

Til dette sier Løken at væskesystemer har høy virkningsgrad, er billig å anskaffe, er enkle å montere eller har lite vedlikehold.

- Og, legger han til, væskekoblede systemer gir ingen overføring av luft eller bakterier og gir ikke mulighet for utbredelse av brann fra ett kanalsystem til et annet.

Salgssjefen forteller at i vinterperioden ved lave utetemperaturer vil man kunne utnytte systemets fulle kapasitet.

Men han forteller videre at det vil være nødvendig med en viss tilskuddsvarme som tilføres i ettervarmebatteriet for å oppnå akseptabel innblåsningstemperatur på friskluften.

- En stor del av året, samt for visse anlegg, vil  ttc Reco-System kunne klare hele varmeforsyningen alene.

Kapasiteten bør derfor kunne reguleres fra full kapasitet ned til det aktuelle behov. Denne reguleringen skjer ved og sette inn en shunt-ventil som kan føre en del av den varmeavgivende væsken utenom den varmeavgivende lamellvarmeveksleren, sier Løken.


- Ved lave temperaturer får den varmeoverførende væsken en temperatur som kan ligge langt under frysepunktet. For å unngå frostsprengning tilsettes vanligvis glycol, sier han.

Men man skal merke seg at økt glykolinnhold nedsetter effektiviteten betydelig. Glykolinnholdet bør derfor holdes så lavt som mulig, og blandingen bør tilsvare det beregningene forutsatte, understreker han.

Han er opptatt av at dimensjonering er viktig.

- Ved dimensjoneringen tilpasses en passende lufthastighet med hensyn til varmeoverføring, trykkfall og kondensmedrivning ; lufthastigheten bør ligge i intervallet omkring 1,5 - 4 m/sek. (tilluft) og 1,5-2,5 m/s (avtrekk), sier han.

Systemdimensjonering foretas på basis av oppgitt luftmengde, ønsket lufthastighet over lamell-varmevekslerne og ønsket temperaturnivå.

- Ut fra disse data optimeres væskemengden og væskehastigheten med hensyn til varmeoverføring, trykkfall og turbulens/korrosjonsrisiko.

Til slutt sier han at en økonomiberegning av at gjenvinningssystem vil alltid være interessant og ikke minst en viktig vel av en total vurdering. Men det vil være svært mange og varierende faktorer anleggene imellom.

TTC Norge AS ble etablert 1966 på Slitu utenfor Mysen i Eidsberg kommune. Produksjonsfasilitetene ligger like inntil E-18 ca. 60 km fra Oslo. Fabrikken ble opprinnelig bygget for å forsyne det skandinaviske markedet med batterier innen komfortventilasjon. Standardiserte batteriløsninger med kobberrør og aluminiumslameller for ventilasjonsaggregater var største andel av produksjonsvolumet den gang.

En utvidet fabrikk, med nye 3000 kvm produksjonsareale tatt i bruk høsten 2012, i tillegg til de tidligere 2500 kvm gjør at ttc har topp moderne produksjonslokaler.

I dag er bedriften i mye større grad en produsent for ulike industrielle nisjer. TTC Norge AS er i dag en del av det svenske konsernet G & L Beijer AB. Konsernet er en av de største aktørene i Europa på kommersiell og industriell kjøling og har gjennom mange år investert i grossistvirksomheter og produksjonsfasiliteter på flere kontinent.