Eriksson håper dette kan være et godt grunnlag for en koordinert tilnærming til myndighetenes håndtering av viktige samfunnsmessige oppgaver vedrørende bygningers inneklima, energibruk og miljøpåvirkning.

I den nye rapporten påpekes det at inneklima for barn og unge må tas på alvor, og man kan henvise til sikrere kunnskap om helserisikoen ved fukt og mugg
Arbeidet er presentert i Rapport 2013:7 fra Nasjonalt folkehelseinstitutt "Anbefalte faglige normer for inneklima - Revisjon av kunnskapsgrunnlag og normer"

Erstatter Inneklimarapporten fra 1998
Rapporten inneholder anbefalte normer for inneklima, praktiske råd og oppdatert kunnskapsgrunnlag. Normene gir grunnlag for helsefaglige vurderinger av inneluftkvalitet. Rapporten erstatter Inneklimarapporten fra 1998.Alle kommuner v/kommuneoverlegen vil få tilsendt 1 eksemplar av den trykte rapporten i månedsskiftet september/oktober.

Inneluftkvalitet
Normene er å betrakte som et generelt grunnlag for helsefaglige vurderinger av inneluftkvalitet. Innholdet er i seg selv ikke rettslig bindende, men anbefalinger og råd for hvordan bindende bestemmelser i lov og forskrift bør eller kan oppfylles. Myndighetene gir på denne måten signaler om hvor lista for forsvarlighet mv. etter lovgivningen bør ligge. Den som velger løsninger som i vesentlig grad avviker fra normenes anbefalinger, må være forberedt på å kunne dokumentere og begrunne sine valg.

Miljørettet helsevern overfor barn og unge er i tillegg ivaretatt i egen forskrift knyttet til den nye folkehelseloven som trådde i kraft 1. januar 2012.

Mangelfull vedlikehold av skoler
Folkehelsa sier videre at mange opplever skoler der mangelfullt vedlikehold og dårlig ventilasjon medfører at elever og ansatte opplever dårlige inneklimaforhold. Ifølge opplæringsloven har alle elever i grunnskolen og i videregående skoler rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.

Kilde:vke.no