En super-rasjonell leveranse bl.a. uten emballasje var også med på å sikre kontrakten, i hard konkurranse med utenlandske leverandører.

Utviklingsarbeid
For Trox Auranor var leveransen til det nye Staoilbygget ikke bare en spennende utfordring, det satte også bedriftens kreativitet, handlekraft og smidighet på prøve.
- Oppstarten av prosjektet skjedde for vår del allerede i august 2009, med planlegging og tegning i avdelingen for produktutvikling. Fokuset var å utvikle en prefabrikert enhet som kunne integrere klima, lys og sprinkling, forteller Torunn Lismoen ved Trox Auranor på Brandbu til Vvsforum.


Forslag til løsning og konsept ble etterhvert lagt fram for kunden, og det hele ble en lang utviklingsprosess fram til Trox Auranor fikk tildelt leveransen i begynnelsen av 2011.
- Flere fullskala forsøk ble dessuten gjennomført i vårt laboratorium, før vi kom fram til den endelige løsningen, forteller Lismoen. 


Stor leveranse

Leveransen omfattet blant annet ca. 3200 kjølebafler, basert på vannbåren kjøling, med tilluft/avtrekk, VAV og lyddemper med omstillbar konfigurasjon, justerbart sprednings¬mønster, Jet Split, 0° - 45° og integrert lys og sprinkler.
- I tillegg utviklet vi en emballasjefri leveranseløsning ved å legge enhetene inn i transporttraller som kunne lastes opp med 4 enheter og rulles inn i aktuell etasje på bygget, forteller Lismoen. 


Saken fortsetter under bildet:

Illustrasjon av Statoilbygget


Kjølebaflene lå dermed ferdig til bruk på spesielle skinner som kunne dras rett av trallene og derfra heises rett på plass i himling. Disse trallene ble returnert og fylt opp med nye enheter. 

- Vi leverte fra 8 til 32 kjølebafler pr. dag på denne måten i leveranseperioden. En voldsom besparelse i emballasjehåndtering ble dermed gjort hos begge parter, sier Lismoen.

Hard konkurranse
For norske leverandører merkes tydelig hard konkurranse fra utenlandske fabrikanter.
- Årsaker til at vi ble valgt var trolig vår løsning med systemintegrering og prefabrikering samt en kompetanse i alle ledd som gjorde det mulig å utvikle noe nytt i samarbeid med kunden, sier Lismoen.

Hurtig omstillingsevne, just-in-time filosofi og smarte logistikkløsninger gjordet det også lettere å gjennomføre prosjektet.

- At vi har en egen avdeling for produktutvikling der vi kan gjøre laboratorieforsøk er en styrke. Et god bedriftskultur og veltrimmede leverandører med raske tilbakemeldinger og med vilje til omstilling var også viktig, sier Lismoen, som også trekker fram en avansert maskinpark, der stor grad av automasjon og moderne teknologi er tatt i bruk.