Avtalen gjelder frem til 2022 og målet er å redusere sykefraværet med ti prosent fra 2018-nivå, samt redusere frafallet fra arbeidslivet. Her kan du lese hele IA-avtalen. IA- eller ikke-IA-bedrift? Alle bedrifter i Norge kan nå kalle seg en IA-bedrift, men skal du ha tilgang på virkemidlene som ligger i avtalen, må du gjøre en innsats. Dette må du ha på plass:
  • Du må kunne vise at ledelsen og de ansatte i bedriften samarbeider om arbeidsmiljøarbeid.
  • Dere må drøfte internt om dere vil benytte en utvidet egenmelding slik det har vært praktisert gjennom IA-avtalen (maks 24 dager pr 12 måneder, maks 8 dager sammenhengende) eller om dere skal begrense denne til folketrygdlovens bestemmelser (maks 12 dager pr 12 måneder, maks 3 dager sammenhengende).
  • En annen mulighet er å lage en lokal ordning som for eksempel en mellomting mellom disse.
  • Det er viktig at leder og ansatte er enige om hva som gjelder i bedriften.
Les mer om utvidet egenmelding i Arbinn. Dette kan du få:
  1. Tilgang på en kontaktperson hos NAV Arbeidslivssenter som kan bistå dere (gratis). IA-bedrifter som allerede har en fast kontaktperson, vil kunne beholde denne.
  2. Søke om ekspertbistand i vanskelige enkeltsaker med lange og/eller gjentakende fravær der tilrettelegging på arbeidsplassen ikke fører frem.
  3. Utvalgte bransjer har fått midler for å målrette sitt partsarbeid for bedre arbeidsmiljø og lavere sykefravær, disse er:
    • Byggenæringen (BNL)
    • Matnæringene (NHO Mat og Drikke, Sjømat Norge)
    • Norsk Industri (hjelp til omstilling) og Norsk Olje og Gass
    • Persontransport (Spekter) Her deltar NHO Transport
    • Sykehusene (Spekter)
    • Barnehager (KS)
    • Sykehjem (KS) Her deltar NHO Service og Handel
  4. Det utvikles en Arbeidsmiljøportal for verktøy og veiledning. Denne utvikles av Arbeidstilsynet i samarbeid med NAV, Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og Idebanken. Kilde:BNL