Anders Weldingh er en av de 21 fagteknikere som fikk sitt vitnesbyrd fra Fagskolen i Oslo den 15. januar. Dermed er et pionérprosjekt vel i havn etter første økt. De som har stått hele løpet og gjennomført utdannelsen over tre og et halvt år, er antakelig blant de mest etterspurte på arbeidsmarkedet.

– Det viktigste ved dette studiet for meg er at jeg har vokst både faglig og sosialt, fremhever Anders Weldingh. – Faglig sett er KEM-studiet unikt på grunn av den tette kontakten med bransjens mange daglig utfordringer, samtidig som vi bygger opp et godt sosialt nettverk av fagfolk på eget og tilstøtende spesialfelt. Det har vært et veldig godt sosialt miljø i klassen, og vi har sett at det ikke bare er et spørsmål om hva du kan selv, men kanskje like mye hvem du kan ringe til.

– Hvordan kom du til Fagskolen, Weldingh?
– Jeg er rørlegger med svennebrev og så mulighetene i dette studiet. Jeg søkte et par måneder før jeg hadde svennebrevet, så strengt tatt skulle jeg ikke kommet med, men det var for få søkere, så jeg kom med likevel. Deretter har det vært skole hver tirsdag og annenhver fredag og lørdag i tre og et halvt år. Det er et hardt studium fordi praktisk talt alle studentene har full jobb, og dette regnes som 65 % studium. Det er tøft for familier med barn.

– Hvordan har det vært å være med på noe helt nytt?
– Det har vær spennende. Vi har vært med på å utvikle utdannelsen fra starten av, det har vært at ”veien blir til mens du går”. Studiet er modulbasert og vi har lært mye om hvilken rekkefølge modulene bør tas i. Mye av styrken ligger i at det stort sett er eksterne forelesere fra næringslivet, her er ingen gamle lærebøker, det er nye kompendier til hver leksjon.

– KEM-studiet er nå todelt, opplyser Weldingh. – Vi har gjort unna de faglig rettede modulene etter to år, da er man ferdig servicetekniker. Deretter kommer prosjektering, LØM (ledelse, økonomi og markedsføring) og hovedprosjekt, fullstendig løp er fagtekniker. Den som har bestått Fagteknikeren er kvalifisert til å søke om mesterbrev. Underveis dit har vi brukt KEM-laboratoriet på Sogn videregående flittig, det er flott. Så langt har vi også arbeidet med prosjektering, byggesak og gjennomføring.

– En prosjektleder som har fullført KEM-studiet på Fagskolen kan føle seg trygg når han går i byggemøte med ventilasjons- og kuldeeksperter. Vi forstår hverandre, vi har lært.

Anders Weldingh er ansatt i Østlandske VVS AS på Lillestrøm. Da vi traff ham på Økern arbeidet han som prosjektleder på et nybygg Aspelin Ramm Eiendom AS setter opp for Toyota i samarbeid med OBOS.

Hans arbeidsgiver har så langt ikke merket noen til krisen i byggemarkedet, forteller Weldingh:
– Vi er ikke eksponert mot privatmarkedet og merker ingen nedgang. Vi er 16 mann totalt og vi har nok å gjøre. Vi har bl.a. rammeavtale med OSL Gardermoen, der har vi vært i fire år.

Sier Anders Weldingh, som likte seg så godt på Fagskolen i Oslo at han fikk seg ekstrajobb der:
– Nå jobber jeg 30 % på Fagskolen som koordinator og med å kvalitetssikre timeplaner og skaffe forelesere. Det er morsomt å ta del i utviklingen av Fagskolen sammen med Harald Gulbrandsen, som har vært primus motor siden vi begynte.