Grønnvasking
Svært mange bruker ordet bærekraft, ubevisst eller ei, som «grønnvasking» dvs gir inntrykk av å være mer miljøvennlig enn produktene eller bedriften egentlig er. Det å overdrive miljøvennlige egenskaper uten faktisk å gjøre noen substansielle endringer er selvsagt uheldig, men bærekraft for mange bedrifter er nok vanskeligere enn man skulle tro.

For Rørkjøps del har vi som kjede valgt å fokusere på 4 av svært mange gode bærekraftsmål, hvor vi tror at vi kan være med å bidra til å skape produkter og tjenester som ikke bare møter dagens behov, men som også tar hensyn til fremtidige generasjoners behov ved å være ressurseffektive, holdbare og etisk produserte.

De bærekraftsmål Rørkjøp har valgt å sette økt fokus på er:

1.    nr.  5:    Likestilling mellom kjønnene
2.    nr.  6:    Rent vann og gode sanitærforhold
3.    nr.  8:    Anstendig arbeid og økonomisk vekst
4.    nr.12:    Ansvarlig forbruk og produksjon

Kvalitet foran «godt nok»
VI som jobber i Norsk VVS/VA bransje har et stort ansvar, som jeg vet at svært mange er bevisste på og det handler for det meste om å velge kvalitet foran «godt nok» (mindre god kvalitet).

Vår bransje har ansvaret for at det norske folk får levert rent drikkevann i springen og for alt tilgjengelig vann ellers vi bruker hver eneste dag som forbrukere.

Dersom kvalitet skal vinne frem foran mentaliteten «godt nok», så MÅ vi bli flinkere til å stå oppreist i egne uttalelser om at kvalitet faktisk teller mest.

Saken fortsetter under bildet:
 

Rørkjøp er så privilegerte å ha en rekke fantastiske kvalitetsprodusenter av de beste VVS og VA produkter tilgjengelig og det er disse vi ønsker å prioritere foran «middelmådighet».

Bærekraft i praksis betyr jo å ta gode velg med hensyn til økonomiske og menneskelige perspektiv.

Pris press i kjøpsøyeblikket er dessverre ofte det som gjør at en forbruker ender med «for dårlige» produkter levert på døren, fordi «produktflyttere» som ikke tar nevnte ansvar på alvor, selger i kategorien «godt nok» til lav pris. Prisen som da forbruker må betale er at du ofte vil få produkter med kortere levetid som du må bytte eller reparere ofte.

Dette gjelder også for ofte i det profesjonelle markedet, hvor også store prosjekter er så presset på pris, at ordet bærekraft skyves langt ned på prioriteringslisten.

Produkter designet for å vare lenge, med muligheter for reparasjon og vedlikehold, er mer bærekraftige enn de som er laget for å være kortsiktige eller engangsbruk. Solide håndverkere og seriøse entreprenører er de som alltid leverer «varig kvalitet til riktig pris.»

Rørkjøp har i sin langsiktige strategi tatt noen viktige valg nettopp for å sikre at kvalitetsleverandører velges fremfor andre og at våre medlemsbedrifter skal være blant markedets beste.

Bærekraft i praksis er tydelige valg hvor du tar «det beste valget» for deg og dine etterkommere.

Vanskelig er det selvsagt, men kom igjen folkens, dette får vi til sammen.