ON TOUR: I 2008, bare 27 år gammel, overtok Sigurd Braathen ansvaret for bereder-giganten OSO Hotwater etter sin far Reidar. Men det var ikke gitt at Sigurd skulle bli sjef. - Han frarådet oss faktisk mot å jobbe her. Det vil bli for mye stress i livet, sa han.

Men han tok jobben. En stilling få får muligheten til å prøve seg i og enda færre blir tildelt før de har passert 30.  Han fikk en tøff start blant annet på grunn av svingninger i valutakursen som påvirket eksporten. Men selskapet har kjempet seg gjennom vanskelige tider og nå ser det bra ut.

Er du opptatt av bransjen?
- Ja, jeg er opptatt av bransjen som helhet og hvordan vi fremstiller oss selv. Jeg skulle gjerne sett at vi gjorde det på en mer samlet måte enn i dag, som for eksempel i elektrobransjen hvor man har forsøkt å øke totalmarkedet fremfor å sloss om de samme kundene hele tiden.

- En del av utfordringen tror jeg ligger i det at vi ikke har en forening som alle er med i. Vi har mange ulike foreninger og alle driver med sitt, men det er helheten og samspillet mellom produkter som gjør at vi kan gi et overbevisende bilde mot forbruker.

Hva er det som motiverer deg?
- Jeg har jobbet her i tolv år, min sterkeste motivasjon har vært fornøyde kunder. Og så har jeg en klar ambisjon om å levere de beste produktene. Vi har brukt mye tid og ressurser de siste årene på å forbedre kvaliteten på produktene våre og fokuset på kvalitetsheving har medført at vi er blitt mer effektive.

- Her i OSO er vi opptatt av at vi skal være stolte av det vi leverer fra oss, enten til neste mann på linja eller ut til kundene. Over tid så vil det fokuset føre til at virksomheten går godt.

- Er du stolt av jobben du gjør, vis det og fortell det, oppfordrer Sigurd Braathen.

Følg bloggen og Touren til VVS-dagene her:
www.vvs-dagene.no/feed