Han forteller at KNX er et totrådbasert standardisert styringssystem. Og påpeker at standarden lenge har vært benyttet av elektrobransjen.

- Derfor er det på høy tid at også VVS-bransjen tar KNX i bruk, sier Torkild Bøe til VVSforum.no.

Det er i dag ca. 256 produsenter fra hele Europa som produserer utstyr til dette systemet, og alle produsenter må følge KNX-standarden. Dette gjør at alt utstyr som kommer ut på markedet er kompatibelt med utstyr fra alle de andre leverandørene. KNX benyttes til mange forskjellige styringsoppgaver i et bygg. Et av poengene med KNX er nemlig at man kan implementere mange styringsoppgaver i ett og samme system.

Micro Matic leverer komplette KNX styringssystemer og trådløse styringssystemer fra GIRA.

Bøe sier at systemene preges av en høy grad av fleksibilitet, da de kan installeres mens huset bygges - eller i ettertid.

Han forteller at Micro Matic i mange år har ønsket seg én felles bus for alt innen romregulering. Mye har vært forsøkt, men med varierende hell.

- Når vi nå satser på KNX vet vi at de tekniske installasjonene spiller på lag, sier han.

Kollega Cato Sandstrand hos Micro Matic skyter inn at med en slik løsning sparer man kabling fordi man benytter en bus som allerede finnes i rommet.

-Huseieren unngår å bruke gateway mellom systemene. Dette er både enklere og tidsbesparende. Faren for feilkobling er svært liten, fordi en KNX-bus består av én svart og én rød leder, og tilsvarende koblingsplugg på hver komponent, sier Sandstrand.

Begge er overbevist om at bedrifter som installerer ventilasjonsanlegg kan tilby sine kunder et bedre anlegg.

- Anlegget blir mer driftssikkert, enklere å vedlikeholde og mer fleksibelt, fastslår Bøe.

- Og ikke minst at eiendomseieren føler seg som en vinner med denne løsningen, legger Sandstrand til.

KNX er 100 prosent uavhengig av leverdører, og dermed kan installatøren blande KNX-produkter fra flere produsenter, koble disse inn på busen og være sikker på at alt fungerer som det skal.

-Dette er unikt i forhold til andre bussystemer som er tilgjengelig. Det er jo helt vanlig at man må teste produktkombinasjoner før bruk, sier Bøe.

Han påpeker at det hele tiden utvikles nye produkter med den unike KNX-standarden. Derfor er det alltid tilgjengelig produkter som kan løse oppgaven med å styre et ventilasjonsanlegg. KNX-buser kan også brukes i store anlegg.

Cato Sandstrand mener at det per i dag ikke finnes så store anlegg i Norge hvor KNX ikke vil klare oppgaven. Oslo lufthavn Gardermoen har rundt 10 000 styringskomponenter, og selv her er det rom for store utvidelser.

- Jeg synes det er riktig å understreke at Micro Matic er eneste leverandør av både luftteknisk utstyr og KNX-styringer. Vi har en samlet kompetanse som bransjen kan dra stor nytte av, sier Torkild Bøe.

I dette mener han at også de jevnlige programmeringskursene Micro Matic kjører og egen prosjektavdeling som hjelper til med prosjektering og utarbeidelse av tilbud inngår i den totale kompetansen.

- Vi er sannsynligvis den i Norge som har lengst erfaring med KNX, og vår VVS-avdeling har vært en sterk bidragsyter for VAV og behovsstyring av ventilasjon i mange år, avslutter han.