Tapwells forretningsidè er å tilby høy kvalitet og innovativ design til konkurransedyktige priser innen kjøkken- og baderomsarmaturer. Her er det ingen unødvendige mellomledd mellom produsent og butikkhyllen, og selskapet er med på å bestemme design og produktutvikling hos sine håndplukkede leverandører i Italia – som alle er verdensledende innen teknikk og design. Kvaliteten er forankret i nordiske krav og byggnormer, mens miljøaspektene er førende. 

- Vi har hatt en fin utvikling over mange år. Det har bidratt til en stadig større etterspørsel fra rørleggerne, og 
vi er nå inne i alle de store VVS-kjedene, sier Niels Sydtveit. 

- Selv om salget av våre produkter varierer fra kjede til kjede, er vi i det store og hele veldig fornøyde. Gjennom avtalene når vi veldig bredt ut, og vi blir presentert på en god måte. 

Saken fortsetter under bildet:
Tapwell - Toniton -1.jpg

Med Tapwell Toniton, kan man tilby farger på kranene som matcher de mest populære veggfargene man kan få. Det gir en kul effekt.

Sosiale medier og influensere

Markedssjef Leif-Erik Haaland trekker også fram satsingen på sosiale medier og influensere som en viktig del av markedsstrategiene. 

- Det er en fin måte å nå sluttbruker på, som er på jakt etter inspirasjon og gode ideer. Derfor bruker vi en del ressurser på å markedsføre oss på sosiale medier. 

- Vi har også vært bevisste på å bruke håndplukkede influensere for å ta produktene ut av studio og vise dem fram i influensernes hjem. Slik blir produktene synlige for følgerne deres både under oppussing og når badet eller kjøkkenet står ferdig.  

Haaland påpeker at forbrukerne er blitt langt mer bevisste på hva de ønsker enn tidligere. 

- Derfor følger vi trender og ser hva markedet ønsker. Vi skal tilby de rette produktene til rett tid, og med det være forbrukernes førstevalg!

Vil opprettholde kjedeavtalene

Selv om rørleggerkjedene blir utfordret av andre aktører, er Sydtveit tydelig på at de ønsker å beholde det tette samarbeidet med rørleggerne, kjedene, alliansene, og de større VVS aktørene. 

- Det er mange aktører som ønsker salget, og vi vil at etterspørselen også kommer utenfra til rørleggerne – slik at de kan kjøpe og montere det. Rørleggerne har en viktig rolle, men må også være proaktive for å beholde sin posisjon som fagmann og tillitsperson.

Saken fortsetter under bildet:
Leif og Niels - Tapwell 3-1.jpg

Bilde: I showrommet til Tapwell i Alf Bjerckes vei, får Niels Sydtveit , og Leif Erik Haaland vist frem hele produktspekteret i alle kategorier, som her på blant annet dusj. 

Jobber tett på markedet

Riktig produkter er én ting. Suksessen hadde likevel ikke vært mulig uten dyktige og dedikerte ansatte, understreker de. 

- Mange av våre ansatte har vært med svært lenge, og som har vært helt avgjørende for at vi har fått en så solid posisjon i markedet (i kan jo nevne at de selv er gode representanter for stabilitet; da Sydtveit har vært i bedriften i 14 år og Haaland over 10 år). Vi dyrker det vi skal være gode på; som leveransedyktighet, reklamasjonshåndtering, pris og gode løsninger både for forbruker og rørlegger. Nettopp å gjøre hverdagene enklere for rørleggerne, er noe vi legger stor vekt på.  

- Vår filosofi er at et salg er like viktig i forkant, under og etter at beslutningen er tatt. Det vil si at målet er å skape gode relasjoner ved å framstå som en solid leverandør som bryr seg om kundene. Det handler om mye mer enn å lande et enkeltsalg.

Stort showrom

Tapwell Norge har nylig etablert seg på Brobekk i Oslo med 500 kvadratmeter showroom, tilsvarende areal med kontorer og 3000 kvadratmeter lager. I tillegg har konsernet et stort lager ved hovedkontoret i Stockholm. 

- Vi er veldig stolte av vårt nye showroom som vi synes selv har blitt virkelig flott, det gir oss en helt unik mulig til å vise frem våre produkter i en fin ramme som gir både god oversikt, og fremviser hva vi kan tilby. I tillegg har vi med vårt nye lager fått en helt annen logistikk og leveringsdyktig i forhold der vi var tidligere. Vi er opptatt av å ha alt på lager til enhver tid, for å kunne tilby raske leveringer. Her skal rørleggerne alltid være trygge på at de får det de har behov for – uten nødvendigvis å måtte planlegge lang tid i forkant. 

- Og de skal også være trygge på at alle etiske normer og regler blir fulgt. Alle produktene er lett sporbare og bidrar til et godt klimaregnskap. Nettopp våre tette bånd til produsentene, bidrar til at alt er transparent og at vi får tilpasset produktene til det norske markedet.  

At selskapet har lyktes i sine strategier, er omsetningsveksten det beste bildet på. I fjor rundet Tapwell Norge 200 millioner og teller i dag 21 ansatte. 

- Eierne har tillatt oss å bearbeide markedet over tid. Når vi ser tilbake på den utviklingen vi har hatt, kan vi trygt slå fast at vi har gjort mye riktig. Da jeg startet her, var vi fem ansatte og omsatte for 11 millioner, sier Sydtveit.

Fra kraner til komplette bad

Det er blandebatterier og armaturer, samt naturlig tilbehør, som er Tapwells produkter. Men selskapet har også tett samarbeid med Haven og Bricmate, begge tilhørende Tapwell Grup, som tilbyr henholdsvis møbler og fliser. 

- Blandebatteriene og vårt øvrige sortiment passer godt sammen med møblene, som passer godt sammen med flisene. På den måten kan vi tilby et komplett kjøkken og baderom. Spesielt når vi presenterer oss sammen på prosjekter, er det en stor fordel å kunne tilby komplette pakker. 

- Vi har hele tiden utviklet sortimentet vårt i tråd med etterspørselen i markedet, derfor er dette samarbeid en naturlig forlengelse av den utviklingen. Men vi er samtidig adskilte aktører i det daglige. 

Tapwell Norge leverer mye til entreprenører og boligutviklere, og stadig mer av omsetningen er knyttet til prosjektmarkedet. 

- Før ble vi gjerne brukt som tilvalg i prosjektene. Nå leverer vi både standardløsningene og tilvalgene, nettopp på grunn av vår brede produktrange. Arkitektene ønsker å bruke oss, som jo er veldig hyggelig. Vi ser også en utvikling i at prosjekter øker standarden på innredningene i stedet for å ha tidkrevende tilvalgsprosesser. 

Stor tro på fortsettelsen

Selv om de kan se tilbake på en formidabel vekst, presiserer Sydtveit at de langt fra hviler på laurbærene av den grunn. 

- Tapwell er et godt innarbeidet varemerkenavn i dag og de fleste vet hva vi står for. Men det handler om hele tiden å være i forkant av utviklingen om vi skal forsvare den gode posisjonen vår, og helst vokse videre. Derfor skal vi fortsatt utvikle oss og bli enda bedre – helst hver dag -,og vi skal fortsette å jobbe med de salgskanalene vi har. 

Han er ikke bekymret for framtiden, selv om det er generelt usikre tider i markedet og mange byggeprosjekter er satt på vent. 

- Det er fortsatt et skrikende behov for boliger, så jeg er sikker på at pendelen vil svinge oppover igjen om ikke lenge. Så vi er optimister og har stor tro på en fortsatt god utvikling!

Leif og Niels - Tapwell 6 -1.jpg