-Vi ser det som viktig, også i denne sammenheng, å løfte betydningen av tekniske anlegg. Kompetanse på støy for å unngå støyproblematikk må med og den nye standarden om  prøvedrift av tekniske anlegg i bygg er er helt utelatt - noe vi har påpekt, sier daglig leder i VKE Aud Børset i en kommentar om høringsuttalelsen.

Felles for alle byggfagene
Det foreligger nå et forslag til ny læreplan i faglig ledelse i byggfag, som er felles for alle byggfagene. Lærerplanens innhold beskrives som læringsutbytte. En tverrfaglig faggruppe har utarbeidet underlaget for forslaget til læreplan som har vært ute på høring.

Økte krav til kompetanse
Med bakgrunn i de økte krav til kunnskap og kompetanse som ledere i små og mellomstore bedrifter møter, er lærer planen styrket, særlig med tanke på de omfattende myndighetskravene som nå stilles. Lærerplanens oppbygging følger gangen i et byggeprosjekt, og lærerplanen er formulert på en måte som gjør at nye kompetansekrav kan tas inn i utdanningen uten at lærerplanene må endres.

De tekniske installasjonene må vektlegges
- Vårt mesterfag;  kuldefaget, er ikke et byggfag, men et elektrofag/ teknisk installasjonsfag. I forslaget til ny læreplan dreier alt seg om ferdigstillelse av et bygg med tilhørende installasjoner, det er ingen steder der den tekniske installasjonen vektlegges på samme måte. VKE mener at det meste som skrives om faglig ledelse for byggfag i de seks modulene er relevant for kuldefaget også, men vi ønsker en bedre balanse mellom bygget og den tekniske installasjonen, sier Børset.

Last ned høringsuttalsen her. 

Kilde: vke.no