- Det er første gang i kommunens historie at det tas overordnet grep om eierrollen for aksjeselskapene. Formålet er å styrke kommunens profesjonalitet som eier, og å legge til rette for bedre resultater og høyere verdiskaping, sier byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke (V).

Oslo kommune har i dag en bokført balanse på 141 milliarder kroner. I tillegg inneholder balansen betydelig skjulte verdier i eiendoms- og selskapsporteføljen.

- Disse store verdiene må forvaltes godt slik at produksjonen og avkastningen fra verdiene kommer byens innbyggere til god. Vi skal være flinke til å eie og skape, ikke bare bruke, understreker næringsbyråden.

Kommunen har eierinteresser blant annet i E-CO Energi AS med ca. 170 medarbeidere. Dette er   et av Norges ledende energikonsern.

Kjernevirksomheten er eierskap, drift og utvikling av vannkraftanlegg samt forretningsutvikling. Morselskapets hovedoppgaver er strategiutvikling, finans, økonomi og informasjon. Konsernet er Norges nest største vannkraftprodusent med en middelproduksjon på 9,7 TWh per år. Det dekker kraftbehovet til ca. 500 000 husstander. Produksjonskapasiteten er ca. 2 800 MW. E-CO Energi Holding as eies100 prosent av Oslo kommune . De øvrige virksomhetene er organisert i selskapene E-CO Energi og Oslo Lysverker. E-CO er representert over hele Sør-Norge.

Oslo kommune har per tiden 53,79 prosent av aksjene i Hafslund ASA  som driver vannkraftproduksjon og energiforsyning. Hafslund har produsert vannkraft siden 1898 og er idag Norges største leverandør av fjernvarme. Hafslund leverer ca 33 prosent av all fjernvarme i landet. Innen bioenergi har konsernet virksomheter innen kraft-, bio- og pelletsproduksjon.

Hafslund er eier av BioWood Norway AS som er Europas største og verdens nest største pelletsprodusent. Anlegget vil produsere 450 000 tonn pellets per år, tilsvarende en energimengde på rundt 2 TWh.Ved å forbrenne det avfallet som er igjen etter gjenbruk og materialgjenvinning, utnyttes en ressurs som ellers ville gått tapt. I Oslo kommer cirka 60 prosent av fjernvarmeproduksjonen fra avfallsforbrenning, biobrenselanlegg samt varmepumpe som henter ut varme fra kloakk. Med andre ord; ressurser som ellers ville blitt sett på som avfall. Målet er at 95 prosent av fjernvarmeproduksjonen skal baseres på fornybare energikilder.

Videre eier Oslo kommune Undervisningsbygg Oslo KF som har til oppgave å utvikle, bygge, drifte og forvalte skolebyggene i Oslo. Foretaket er Oslos største eiendomsforvalter med ca. 1,3 millioner m2 fordelt på 177 skoler og 750 bygninger. 83 000 elever og 12 000 lærere bruker daglig Undervisningsbyggs lokaler.

Årlig bygger Undervisningsbygg for over to milliarder kroner, og investeringene gjelder både nybygg og rehabilitering av eksisterende bygningsmasse.

Omsorgsbygg Oslo KF er også et kommunalt foretak som skal eie, forvalte og utvikle kommunale formålsbygg og bidra til høy kvalitet på kommunens pleie- og omsorgstjenester, tiltak for barn og unge og kulturtilbud. Foretaket skal legge forretningsmessige prinsipper til grunn innenfor de rammer som gjelder for kommunal virksomhet.

Den totale bygningsmassen er voksende og var ved utgangen av 2011 på ca. 900.000 m² fordelt på ca. 1.150 bygninger. Bygningsmassen består i all hovedsak av bydelenes sykehjem, bo- og rehabiliteringssentre, barnehager og barneparker, kommunalt eide institusjonsbygg knyttet til rusmiddelomsorg, barnevern og psykiatri samt Legevakten. I 2006 overtok foretaket også kommunens formålsbygg som biblioteker, museer, brannstasjoner, eldresentre og ungdomsklubber i tillegg til noen næringseiendommer.

Foretakets største utfordringer er å innhente vedlikeholdsetterslepet på de eiendommene som er tillagt foretaket, bidra til å oppfylle kommunens mål om full barnehagedekning ved å fremskaffe lokaler til nye barnehageplasser, å rehabilitere sykehjem og etablere flere omsorgsboliger, samt gjennomføre tiltak i eiendomsmassen som ivaretar bystyrets målsettinger innen miljø, klima og universell utforming.

I tillegg eier kommunene helt eller har eierandeler i noen mindre eiendomsselskaper som også er organisert som egne foretak, blant annet Konserthuset og Forskningsparken.

De foreslåtte prinsippene innebærer blant annet at kommunen vil sette resultatmål for selskapene, at selskapene skal være bevisst sitt samfunnsansvar når det gjelder etiske regler, hindre misligheter og korrupsjon, ha gode anskaffelsesprosesser, ivareta arbeidsmiljø og være miljøansvarlige og ta hensyn til likestilling i rekruttering, opplæring og avansement.

Byrådet vil unngå at det utvikles en praksis med instruksjon utenom eierforumet som er generalforsamlingen. Videre skal aksjonærer likebehandles, og kapitalstrukturen i selskapet skal være tilpasset formålet med eierskapet og selskapets situasjon.