Etthundreogtredve meter under Banyan Basin i Singapore, ligger Jurong Rock Caverns, sørøst-Asias aller første undergrunnslager for petrokjemiske produkter. Fjellkavernene er nå under utbygging og skal etter planen stå ferdig i 2014. Multiconsult har vært sentral i utviklingen og gjennomføringen av den første av to planlagte faser av dette milliardprosjektet, og dermed fått et solid fotfeste i Singapore.

Det dreier seg om hele ni undersjøiske fjellhaller, såkalte Kaverner- 20 meter brede, 340 meter lange og 27 meter høye. Kavernene bygges via sjakter ned fra det oppfylte området på Jurong, og befinner seg under sjøen utenfor.

Hensikten er å kunne sørge for stabile forsyninger til den petrokjemiske industrien i området. På overflaten vil store tankskip legge til og en lang rekke rør vil ta imot olje fra skipene for å lagre den i kavernene.

Enda et sett med rør vil frakte oljen opp fra kavernene og inn i ventende skip for transport til kunder verden over. Et tredje sett med rør vil frakte råolje til petrokjemiske fabrikker i nærområdene. Anlegget vil kunne importere og/eller eksportere fra 3 fjellhaller samtidig.

Lagring under bakken betyr god sikkerhet og lave driftskostnader samtidig som man frigjør verdifullt overflateareal. Lagrene er ment å holde i mange år og er så godt som vedlikeholdsfrie.

I 2005 inngikk Multiconsult et samarbeid med SINTEF og Tritech, et Singapore-basert engineering selskap, og dannet konsortiet STM (SINTEF-TriTech-Multiconsult). Konsortiet signerte i 2006 en kontrakt med den største eiendomsutvikleren i Singapore, statseide JTC – Jurong Town Corporation, for utbyggingen av fase 1 av Jurong Rock Caverns. STM har utført teknisk rådgivning og verifikasjon av tidligfase design og har også ansvaret for prosjektledelsen av hele prosjektet. 

Norsk kompetanse på bygging og bruk av underjordsanlegg har en særstilling utenlands – ikke minst når det gjelder å utnytte de byggetekniske egenskapene til bergmassen ved bygging av undersjøiske tunneler.

I årene etter andre verdenskrig har det norske tunnelmiljøet skaffet seg solid erfaring, gjennom bygging av tunneler og bergrom for en rekke formål - som lagerhaller for olje/gass, svømme- og idrettsanlegg, vannkraftprosjekter samt undersjøiske tunneler.

Jurong Rock Caverns er de aller første fjellkavernene for lagring av olje i sørøst-Asia. Anlegget består av 9 fjellhaller som er 20 m brede, 27 m høye og 340 m lange, samt ca 8 km adkomst og operasjonstunneller. I ferdig tilstand skal kavernene fylles med rundt ni millioner fat råolje og andre petrokjemiske produkter.

Slik ser det underjordiske anlegget ut:
[bildec]2013/32/bm57454p9h[/bildec]

Ved bygging går man ned i sjakter, lager atkomsttunneler og å bygger store bergrom. Det er svært interessant for Multiconsult å bidra i en jobb som dette, siden det er snakk om verdens første med en slik dimensjon.

For å sikre oksygentilførsel i byggeperioden, pumpes luft ned gjennom de 45 etasjer høye adgangsjaktene, og luftkvaliteten overvåkes kontinuerlig.

Prosjektet får mye pubilisitet i Singapore. Singapores president har besøkt anlegget, statsministeren nevnte anlegget i sin årlige tv-sendte tale til befolkningen på nasjonaldagen og en TV-reportasje om prosjektet har blitt vist på CNN i beste sendetid.

Jurong Rock Caverns er under Norsk ledelse ved Petter Plassbak i Multiconsult. Prtosjektet ble påbegynt i 2006 og skal være ferdig neste år. Kostnadene er til sammen ca 5 milliarder kroner.

I disse dager arbeides det for å få på plass en samarbeidsavtale på forskning og utvikling mellom SINTEF og et forskningssenter på undergrunnsteknologi som ble etablert i et samarbeid mellom JTC og Nanyang Technical University.

Ni millioner fat råolje og andre petrokjemiske produkter skal lagres i slike gigantiske kaverner. Foto Singapores regjering.
[bildec]2013/32/vhm7454z4i[/bildec]

Kilder: Multiconsult, SINTEF og Gemini