Parkeringskjelleren som ble benyttet i testen er en del av et boligkompleks med 70 leiligheter like ved Jessheim sentrum. Formålet med testen var å
dokumentere tiden det tar å tømme garasjen for røyk, samt å dokumentere at prosjektering og plassering av vifter er korrekt utført.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Det er montert fire Ø1000 mm aksialvifter, montert ved siden av hverandre i yttervegg.

- Vi vil vise at røykventilering av garasje er et tiltak som fungerer, og vi dokumenterer det hele med videokameraer i anlegget, sier Andreas Solrud fra Vifter og Miljø.

Systemet
Bakgrunnen er også, ifølge Solrud, at det er vanlig å bygge lukkede parkeringskjellere i leilighetskomplekser, og at det er økende interesse for røykventilasjon, som kan være et meget godt alternativ til sprinkling.

- Her gikk byggherren for en vifteløsning, og anlegget er dimensjonert etter TEK10, understreker Solrud. I TEK10 stilles det krav til 1 m/s lufthastighet over tverrsnittet, og i denne garasjen utgjør dette en luftstrøm på 250.000 m³/h. 

Saken fortsetter under bildet:

Her ser vi to fornøyde herrer i Andreas Solrud og Steffen Bjerkvoll fra Vifter & Miljø. De kunne se at testingen og systemet fungerte akkurat som det skulle.

Selve systemet består av fire Ø1000 mm aksialvifter, montert ved siden av hverandre i yttervegg. I tillegg er det montert fire impulsvifter i taket, for å skyve luften fram til avtrekksviftene. Forsyning av tilluft skjer via innkjøringsporten.  Anlegget fungerer regulært også som eksosventilasjon, med behovsstyring basert på CO-deteksjon.

-Ved røykdeteksjon vil anlegget starte automatisk fra brannalarmanlegget, med mulighet for manuell overstyring i vår automatikkløsning, dersom brannfolkene ønsker dette når de ankommer, forteller Solrud.

Røykmaskin
For å generere nok røyk til å fylle garasjen, ble det brukt en røykmaskin i kombinasjon med en propanvarmer, som tiførte røyken varme og oppdrift. Både innkjøring og parkeringsareal ble fylt med røyk før viftene ble sluppet løs.

- Vårt forsøk skal simulere en bilbrann. Situasjonen vi skaper med varm røyk, er svært tett opptil det som vil være situasjonen rent visuelt. Dette forsøket vil gi oss et realistisk inntrykk av hvordan systemet vil fungere, sier Steffen Bjerkvoll fra systemleverandøren Vifter og Miljø.

Røyk fra en bilbrann kan fort fylle en kjeller, og gjøre den vanskelig å manøvrere seg ut av. Noe av det mest alvorlige ved branner i biler, er gassene som oppstår. Ved siden av at de er irriterende for luftveiene, kan de gi kroniske skader på lungene. Det er særlig moderne plastmaterialer, som kompositt osv., som er årsaken til dette.

- Mange, og særlig eldre og bevegelseshemmede, kan få panikk og bli sittende fast i garasjen, og som vi ser av røyktesten, så har man maks 30 cm sikt foran seg, påpeker Solrud.

Brannmenn
Øvre Romerike brann og redning IKS var til stede under demonstrasjonen, representert ved forebyggende avdeling og vaktlag 3 på Jessheim.
Det var et samlet brannkorps som lot seg imponere av hvor effektivt røkventilasjonen fungerte. I løpet av ca 2 minutter ble parkeringskjelleren i praksis tømt for røyk.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Brannmann Håvard Norback sjekker røykmaskinen.

Direktoratet for sikkerhet og beredskap stiller krav til brannsikring i garasjer. Ved anlegg mindre enn brutto 3600 kvadratmeter, er røykventilasjon en godkjent løsning, og kan erstatte sprinkleranlegg. Ifølge TEK10 skal anlegg for røykventilasjon være i stand til å sette opp en lufthastighet på 1 m/s over tverrsnittet.

-Dette utgjør mye luft, men som bevist ved testen, så er det et krav som også gjør at det fungerer meget bra, og det var det vi ville vise, sier Bjerkvoll og Solrud fra Vifter og Miljø AS.


Bildet: Det er montert fire impulsvifter i taket, for å skyve luften fram til avtrekksviftene. Forsyning av tilluft skjer via innkjøringsporten.  Anlegget fungerer regulært også som eksosventilasjon, med behovsstyring basert på CO-deteksjon.