VB samlet fredag 13. november et stort antall VB ambassadører til digital jubileumsfeiring. VB er i år 25 år, noe som kjeden lenge har sett frem til å kunne markere.

- Covid-19 har ført til store utfordringer i mange bransjer. Arrangementer og samlinger er blitt utsatt eller avlyst. VB hadde planer om å samle over 1 100 VB ambassadører til stor feiring på Gardermoen i april. Dette ble tidlig besluttet flyttet til november, men vi skjønte tidlig etter sommeren at feiringen måtte gjennomføres på annen måte enn planlagt, uttaler daglig leder i VB, Øystein Kjellsen i en pressemelding.

Historien
VB, eller opprinnelig Varme & Bad ble unnfanget på Kvitsøy utenfor Stavanger av Stavanger Rørhandel. Sammen med Bergen Rørhandel (senere Ahlsell) var dette et tiltak for å møte konkurransen fra blant annet Comfort og Bademiljø som på den tiden var de dominerende kjedene.
- Steg for steg har kjeden utviklet seg fra å være en grossisteid kjede til å bli heleid av VBs medlemsbedrifter. VB har gått fra å tilby et enkelt medlemskonsept til å i dag tilby et bredt spekter av støtte på innkjøp, sortiment og logistikk, marketing, salg og kompetanse. VB har også tatt et langt steg i digitaliseringsarbeidet, særlig når det gjelder arbeidsprosesser hvor VB har utviklet K-HMS-systemet VB Smart som nå også blir tilbudt andre aktører i bransjen, sier Kjellsen.

Digital feiring
Fredagens sending ble sendt live fra Stavanger, hvor et fåtall ansatte fra VB Ressurssenter var samlet. Alex Rosén var programleder og ledet seerne gjennom en halvannen times seanse.

Saken fortsetter under bildet:


- Vi fikk stemningsrapporter fra hver enkelt region som ga et innblikk i feiringen hos VBere landet rundt, med smittevernshensyn ivaretatt etter lokale gjeldende regler. Filminnslag med VB-rørleggere og håndverkere på byggeplasser fra ulike steder var spilt inn på forhånd under lavere smitteforhold. Samlet ga sendingen et overblikk på VB-bedriftenes allsidighet både internt mellom VB-bedriftene men også til kunder, samarbeidspartnere og andre VB-venner som deltok hjemmefra. Underholdning og intervjuer i studio ga et godt variert program totalt.

Prisutdelinger
Hvert år deler VB ut priser til bedrifter og personer som utmerker seg spesielt på en eller annen måte. Så tradisjonen tro ble det også under jubileumsfeiringen delt ut fire priser.

Øystein Kjellsen opplyser i pressemeldingen vinnerne her:

«Årets VB Leverandør», med fokus på bærekraft ble hedret.
«Årets VB Leverandør» ble tildelt Pipelife.
«Årets VB innsatspris», ble tildelt Svein Marienborg:
For hans verdifulle bidrag til utviklingen av VB Kompetansesenter. «Riktig første gangen» er den røde tråden i alt hva VB Kompetansesenter leverer. Dette har også alltid vært Sveins leveregel som en glødende engasjert VBer med stolthet til faget, fagmannen og VB.

«Årets VB entusiast» ble i år gitt som en spesiell honnør til en entusiast av de sjeldne. Vinner av «Årets VB entusiast» ble Per Harald Olsen fra VB Tromsø.

«Årets VB Ambassadør» skal gi en ekstra anerkjennelse til en medlemsbedrift eller enkeltperson som har vist sterkt engasjement, stor utviklingsevne, lojalitet, et bredt samfunnsansvar og tatt miljø, HMS og kvalitet på alvor.
Vinner av «Årets VB Ambassadør» var VB H Granbo VVS fra Trondheim.

Kjellsen uttrykker stor glede over det store engasjementet VBs ansatte, medlemmer og eiere viste med sin deltakelse på fredagens feiring.
- En markering som dette er med på å styrke VB-kulturen og samholdet i kjeden, avslutter Kjellsen.