Vi kan trygt si at Arne Korsbakkens har vært med på en eventyrlig seilas i VVS-faget, helt siden han etablerte Korsbakken Trading i 1976 med et agentur for den svenske kranprodusenten FM Mattsson. Siden har han bygd et solid selskap basert på direkteleveranser av designprodukter til badet.

Ingen førstereisgutt

Det er heller ingen førstereisgutt som nå har overtatt som daglig leder. Tommy har sittet fem år i styret, de siste tre som leder. Gjennom den rollen har han vært med på å skape den strategiske retning selskapet nå styrer etter. 

Han kan også vise til en allsidig yrkeskarriere, som omfatter 8 år i Scandic Hotels, hvor han gikk gradene fra selger til salgsdirektør, 8 år med kommersielle stillinger i Telia, og de siste 4 årene som salgsdirektør i Telemark kildevann. 

En god ballast å ha med seg inn i jobben hos Korsbakken Bad.  

- Ja, Korsbakken er også et salgsselskap, lik mine tidligere arbeidsgivere,  hvor vi hele tiden må være relevante innenfor produkt og tjenester både overfor rørleggere/forhandlere og forbrukere, fastslår han. 

- Korsbakken har hatt en god vekst i mange år, og har en solid markedsposisjon. Samtidig jobber vi hele tiden med å maksimere struktur og profesjonalitet enda mer. Det er dette jeg i stor grad har jobbet med tidligere. Alt handler om å skape gode verditilbud til våre kunder, så de kan selge mer av Korsbakkens produkter.

Ingen sjuende far i huset

Arne understreker at han ikke ønsker å være som en sjuende far i huset, men å gi Tommy tillit og det armslaget han trenger. 

Saken fortsetter under bildet:

Arne Korsbakken -1.jpg
Bildetekst: Arne Korsbakken under VVS-dagene, hvor han viste frem flere spennende nyheter på dusjfronten. 

- Ja, det verste som kan skje, er om jeg blander meg bort i den daglige driften. Vi har jobbet sammen i Korsbakken i 5 år, og er enige i retningen selskapet skal ha, sier han. 

- Og jeg har bare vært med å implementerer dette videre, supplerer Tommy. 

Arne legger ikke skjul på at det har vært en lettelse å kunne gi slipp på mange av de oppgavene han har hatt gjennom mange år. 

- Gründerfasen er for lengst over, og det er greit at nye koster slipper til nå. Så kan jeg heller fortsatt bidra med min gründerånd, for å komme opp med ideer jeg kan lufte med Tommy. Vi evner å snakke godt sammen, jeg vil si at vi har bare gode samtaler. 

- Men selv om jeg fortsatt synes det er gøy og givende å være engasjert i selskapet, ønsker jeg å ha tid til å gjøre andre ting også mens helsa fortsatt er god. Å være styreformann blir en viktig oppgave fremover. Det er en tid for alt, minner han om.

Komplett leverandør

Å gjøre valgene enkelt for kundene å finne drømmebadet, er ett av mantraene til Korsbakken Bad. Å aldri gå på akkord med kvalitet, er et annet. Bærekraft er et tredje. Derfor ligger mye av fokuset på å finne de rette, europeiske leverandørene. 

- Vi har lett lenge etter en leverandør av dusjvegger og badekar som matcher våre høye kvalitets- og produktkrav. Det har vi funnet gjennom Novellini. Først etter 46 år, ble vi en komplett leverandør til baderommet, og kan med det bidra til enda enklere løsninger for både proffmarkedet og forbrukere. 

- Vi har kommet til enighet med Geir Holtan om overtagelse av agenturet, og vi får ekstra ressurser ved at Geir og hans mangeårige medarbeider Alf, tiltrer i Korsbakken Bad i løpet av året.

Stor interesse for komplette baderomsløsninger

Interessen for badet har aldri vært større hos norske forbrukere. Trenden er å søke enkle valg i jakten på drømmebadet, i en jungel av produkter det er vanskelig å manøvrere seg i. 

- Det er de som klarer å forenkle denne reisen for de som skal pusse opp badet, som er vinneren. Det er også kjernen i det vi driver med, ved at vi setter sammen stilarter og kan vise fram hele baderomsmiljøet. 

Selv om Korsbakken Bad er merkevaren de selger, løfter selskapet samtidig opp sine underleverandører. 

- Ja, de er vi stolte av og de har vi alltid med. Det gjør at forbrukerne kan gå inn på nettet og lese mer om leverandørene og få bekreftet at dette er høykvalitetsprodukter fra kjente selskaper – og at det er kortreiste varer. 

Arne og Tommy påpeker samtidig at de fortsatt har rørleggeren som en partner, og at de trekker trafikk inn til kundene sine. 

- Det er ingen hemmelig at andre aktører har «stjålet» mye av synlig VVS fra rørleggeren – som er mest opptatt av det tekniske. Vi kan bistå rørleggerne ved at de kan tilby komplett utvalg synlige produkter gjennom oss. Det gjør at de kan serve kundene bedre, uten at de bruker masse tid på det. 

- Det er mange rørlegger som er gode til å drive prosjekter, men som vet lite om å designe bad. Vi er her for dem!

Bærekraft og dokumentasjon

Tommy minner om at bærekraft og dokumentasjon blir mer og mer viktig i tiden framover, som er et fokusområde. Han viser blant annet til Åpenhetsloven som trådte i kraft i juli i fjor. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. Dette er et fokusområde for tiden, forteller han. 

Arne: - Når det gjelder dokumentasjon, tar vi hånd om alle våre produktdata, som enkelt kan plugges inn på andre varedatabaser. Ved at vi eier vår egen database, er det enkel å få tilgang til våre produkter, og vi er uavhengig av eksterne aktører.  

Jobber med 5-årsplan

De kan ellers fortelle at de for lengst er i gang med en femårsplan som strekker seg fram til jubileumsåret 2026, hvor selskapet runder 50 år. 

- Vi har ennå ikke landet alt, men viktige knagger er; digitalisering, at vi skal være svært innovative i forhold til produkter og at vi skal utvikle verktøy for å skape enda bedre samarbeide med våre samarbeidspartnere. 

Som et ledd i dette arbeidet, har selskapet blitt bruker av systemet feed® PIM, som kan integreres med alle kanaler og kilder, for eksempel ERP, netthandel, POS, bransjedatabaser, leverandører, kunder osv. 

- Vi har mye spennende på gang, fastslår daglig leder og styreleder for Korsbakken Bad.