Selskapets VD, Rebecka Spånberg, som er tolvte generasjon i Vitas Group, leder en av Skandinavias ledende VVS - og sanitærprodusent, som er spesialister og markedsleder på gulvsluk, slukrenner, innomhus avløpssystemer. Men det var ikke der dette industrieventyret startet.

Når Rebecka Spånberg forteller om familiebedriftens historie, er det som å bla seg gjennom en håndfast industrifortelling om Sverige selv. Alt begynte utenfor Jönköping, i Norrahammar, der Sven Jönsson for over tolv generasjoner siden startet med en håndfull hammere og et ukuelig pågangsmot.

–  Det var et ekte entreprenørskap. De var en del av industrialiseringen i Sverige. Fem generasjoner senere, under min farfars farfar Wilhelm Spånberg, hadde bedriften vokst fra sytti til over sju hundre ansatte på én generasjon, forteller hun.

Slik ble Norrahammar Bruk ikke bare et støperi – men et lokalsamfunn. Hver rolle, fra støpemester til sandformer, var en brikke i et større maskineri. Og det er den kollektive tankegangen som fortsatt preger Vitas Group-familien, og har ført selskapet ditt de er i dag. 

- Vår families motto i alle disse årene har vært: Alle bidrar, alle behøves – historien har vi med oss, men fremtiden skaper vi gjennom ansvar, engasjement og nysgjerrighet på morgendagen, sier hun til VVSforum. 

Saken fortsetter under bildet:

Et svensk industrieventyr har historien til Spånberg-familien vært med deres historie og produksjon. Det hele startet med støpejern. Her ser vi familiens gamle fabrikk i Sjöbo. 

En medfødt kjærlighet for entreprenørskap

Historien om Vitas Group handler også om å ta ansvar i avgjørende øyeblikk. I 2010 ble en nedlagt kabelfabrikk i Ystad redningen da selskapet sårt trengte nye produksjonslokaler. Rebekka, den gang 27 år gammel prosjektleder i Skanska, fikk spørsmålet fra familien: Hvem skal lede ombyggingen?

– Jeg sa, det skal jeg gjøre, smiler hun. Samme dag skrev hun under kontrakten på fabrikken – og på sin egen ansettelse.

Kort tid etter sto hun alene på et gulv på 19 000 kvadratmeter og tenkte: «Hva gjør jeg nå?

– Da skjønner man hvor viktig det er med mennesker rundt seg. Nettverk, kolleger – det er de som utgjør forskjellen.

Siden den gang har både hun og selskapet vokst. Med røtter i støpejern har selskapet utviklet seg til en høyteknologisk produsent av gulvsluk, våtromsprodukter og sanitærløsninger, og fra 60-70 ansatte til nærmere 300 på konsernnivå, med virksomhet i Sverige, Norge, Finland, England og Danmark. 

I 2016 tok hun over som konsernsjef og har ledet et strategisk generasjonsskifte av virksomheten fra Ystad i Sverige.

De siste årene har Vitas Group konsolidert strukturen, samlet økonomi, IT og salg, og skapt felles prosesser på tvers av land.

– Vi måtte bygge en plattform for framtiden. Nå er vi klare for neste steg med fantastiske produkter og markedsledende brands i Purus, Unidrain, Jafo, Trio Perfekta och Joti, sier hun.

– Historien er viktig, men vi lever ikke av den. Vi lever av å lytte til kundene våre og skape løsninger for morgendagens behov, sier hun.

Når Vitas Group feirer 80 år i år – og Joti, det norske datterselskapet, markerer 40 – er det med stolthet over både arven og framtiden.

– Vi låner selskapet fra neste generasjon, sier hun. Og vi skal sørge for å levere det videre – sterkere enn da vi tok over.

Fellesskap og samhold med mening

Mens mange snakker om bærekraft som et moteord, beskriver Spånberg det som en naturlig del av måten selskapet driver på.

– For oss handler det ikke om sertifikater, men om handling. Vi har produksjon i Skandinavia, vi kjenner våre utslipp og arbeidsforhold, og vi tar ansvar der vi er, sier hun.

Det gjelder både miljømessig og sosialt. Bedriften samarbeider tett med Samhall, en svensk virksomhet som hjelper mennesker langt fra arbeidsmarkedet tilbake i arbeid.

– Vi gir folk en sjanse. De får prøve seg, vokse og bevise at de duger. Det har vi gjort siden 1997 – lenge før bærekraft ble et moteord, sier hun stolt.

Bedriften har også innført solcelleanlegg, elbiler og til og med sykler som frynsegode. I Sverige sykler nesten halvparten av de ansatte til jobb.

– Det er bærekraft på flere nivåer – miljø, helse og livskvalitet. Du skal kunne ta vare på familien og samtidig gjøre karriere. Livet må gå i balanse, sier Spånberg.

Struktur, og en ny epoke for Vitas Group

For Rebecka Spånberg handler utvikling om mer enn produkter og prosesser. Det handler om mennesker, samarbeid – og om å bygge et konsern som tenker langsiktig.

– Vi har hatt en offensiv vekstreise med mange oppkjøp, og da kommer et punkt der man må samle seg. Få orden, struktur og felles retning, sier hun.

– Utviklingen går mye fortere nå. Vi har blitt mer samkjørte. Det er som å ta på seg en ny drakt – man kjenner at nå kjører vi, sier hun med et smil.

Saken fortsetter under bildet:

Fabrikken til Vitas Group ligger omtrent på strandpromenaden i Ystad og vannet er tett på de daglig, det passer bra med deres virksomhet.  – Vitas kommer fra latin og betyr liv, noe vi ser på som et åpenbart symbol for virksomheten vår. Vi håndterer vann, vi lager bærekraftige løsninger for fremtidens bad og kjøkken, sier Rebecka Spånberg.

Når Rebecka beskriver ledelsesfilosofien sin, kommer ordene lett: tillit, nærhet og åpenhet. Det handler om å skape en arbeidsplass der folk trives – og tør å ta ansvar.

– Jeg tror på å lede med hjertet. Du må tørre å vise deg som menneske, ikke bare som sjef, sier hun.

I Vitas Group er organisasjonen flat, og kommunikasjonen går på tvers av nivåer. Alle skal kjenne at de bidrar, enten de står i produksjonen, jobber med salg eller utvikler nye produkter.

– Vi er mange med ulik bakgrunn og kompetanse, men vi har en felles retning. Vi tror på tydelige mål, men også på frihet i hvordan man når dem, sier Spånberg.

Hun understreker at ledelse ikke handler om kontroll, men om å skape trygghet. Det er da innovasjon skjer.

– Når mennesker føler seg sett og verdsatt, tør de også å tenke nytt. Det er der magien ligger.

Nordisk fotfeste – og ambisjoner på kontinentet

I dag er Vitas Group solid etablert i Sverige, Norge, Danmark, England, og Finland – og ser på Nord-Europa som sitt naturlige vekstområde.

–  Finland er et satsingsområde, og Danmark er godt etablert med både Purus og Unidrain. I Norge går det veldig bra med alle våre produkter. I tillegg ser vi store muligheter sør for Norden – i Tyskland, Sveits, Østerrike, Benelux og Polen, sier Spånberg.

Hun nevner at det finnes spennende muligheter også utenfor Europa, men at konsernet først og fremst ønsker å vokse innenfor sitt nærområde.

– Vi har sagt at vi skal bli i Europa. Men når noen ser fantastiske muligheter i Sør-Amerika eller Malaysia – ja, da får vi se. Vi vil vokse med mening, ikke bare for vekstens skyld, sier hun.

Men i oktober blir det fest. Da skal Vitas Group samle hele konsernet for en stor intern samling – med folk fra fabrikkene i Sverige til alle datterselskaper og salgsteam i Norge, Finland, Danmark og England.

– Det blir en feiring av både historien og fremtiden. Vi skal vise hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vei, forteller Spånberg.

Hun legger vekt på at det ikke bare er en fest, men en viktig milepæl for å styrke kulturen.

Kvinne i en mannsdominert bransje

Som kvinnelig toppleder i en av Nordens mest tradisjonsrike industribedrifter er Spånberg fortsatt et sjeldent syn i VVS-bransjen.

– Da jeg kom inn i VVS-fabrikantenes råd i Sverige i 2010, gikk vi fra én til to kvinner – og den andre var annonseansvarlig for VVS Forum i Sverige, sier hun og ler.

Selv om det har blitt bedre siden den gang, er kvinneandelen fortsatt lav.

– Vi må både få inn flere kvinnelige håndverkere og vise at kvinner kan lede. Det handler ikke om kvotering, men om å skape en naturlig miks – da får man bedre balanse og bedre beslutninger, sier hun.

Hun trekker frem egne medarbeidere som eksempler, som lagersjefen i Sverige – en kvinne som startet på truckgulvet og i dag leder logistikken for hele regionen.

Ledelse med menneskelighet

Spånberg tror på en lederstil basert på tillit og nærhet – og mener balansen mellom erfaring og nye perspektiver er nøkkelen.

– Vi må aldri glemme historien vår, men vi må også slippe til nye ideer og unge mennesker. Det er slik vi holder oss levende, sier hun.

Hun beskriver også hvordan hun henter energi utenfor jobben – fra familie, natur og fysisk aktivitet. Mannen sin treffer hun heldigvis på jobben, han heter Markus Spånberg, og er i dag forretningsutvikler og vice VD i selskapet.

Saken fortsetter under bildet:

Markus Spånberg, og Rebecka Spånberg deler både hus og arbeidsplass. - Vi er privilegerte som kan dele våre tanker og ideer med hverandre, hele tiden. Det er en stor styrke for oss begge, påpeker Rebecka. 

– Jeg bor en kilometer fra fabrikken og sykler til jobb hver dag. Jeg har tilbakelagt over 1400 mil på elsykkel. For meg handler det om bærekraft i praksis – og om å hente energi, sier hun.

Når hun ikke sykler,og ikke er på jobb, finner man henne gjerne i Alpene eller på ski i Norge.

–  På toppen av en bakke må du være til stede. Det er avkobling, nærvær og energi på samme tid. Akkurat det trenger man i en lederrolle, sier hun.

Etter over ni år som konsernsjef er Rebecka Spånberg like engasjert som da hun startet. 

Selge selskapet - kommer aldri til å skje

Spånberg legger ikke skjul på at selskapet ofte får henvendelser fra investorer.
– Det kommer brev i postkassen hele tiden. Jeg ser dem, legger dem rett i esken. Vi skal ikke selges. Det er helt uaktuelt, sier hun bestemt.

– Det kan hende noen tenker at et navnebytte betyr at man gjør seg klar for salg. Men nei, for tusan! Vi skal vokse – ikke selges. Vi bygger for framtiden, og dette er bare vår måte å pynte oss litt ekstra på, sier en meget hyggelig og engasjert VD i Vitas Group, rett før champagnen sprettes i deres 80 års jubileum.