Skjemaet sendes på epost til postmottaket i kommunen og videresendes til ansvarlig for byggesak i kommunen. Rapporteringen skjer elektronisk i rapporteringsskjemaet som sendes tilbake til Direktoratet for byggkvalitet.

Bakgrunn for rapporteringen

Fra 1. januar 2013 til 31. desember 2014 har det vært krav om at energibruk og universell utforming skulle inngå i kommunens prioriterte tilsynsområder. Etter utløpet av 2014 skal kommunene rapportere til direktoratet om gjennomførte tilsyn i perioden.

Dette ber vi om at kommunen rapporterer

Vi ber om at kommunene rapporterer inn blant annet antallet gjennomførte tilsyn, antall avvik og type avvik som er avdekket. Vi ber også om at kommunene melder inn antallet avvik som er rettet.

I tillegg ønsker vi å vite mer om kommunenes hovedinntrykk fra tilsynsvirksomheten.

Resultatene fra innrapporteringen vil være viktig informasjon ved evaluering og videreutvikling av regelverket.

Opplysningene skal gis for ulike kravsområder innen tilsynsområdene

Kommunene skal rapportere om tilsynsvirksomheten på flere kravsområder innen hvert tilsynsområde. For energibruk ber vi om tall for ni ulike kravsområder. For universell utforming skal det rapporteres på fem kravsområder og for henholdsvis bolig, byggverk for publikum og uteareal.

Det kan være nyttig for den som fyller ut skjemaet å bruke veiledningene til de to tilsynsområdene, for å lage seg en oversikt før utfylling av skjemaet.

Veiledning til rapporteringen finner du her:
Veiledning til rapportering – energibruk
Veiledning til rapportering – universell utforming

Rapporteringen må gjøres innen 28. februar 2015.