Oslo lufthavn har vært gjennom en omfattende utbygging de siste årene, og de nye delene av terminalen ble nylig åpnet. Kostnaden var 14 milliarder kroner. Men du får ikke alt for 14 milliarder kroner. Et vanntett terminaltak, for eksempel, skriver Aftenposten. Et kraftig regnskyll i går førte til at mange passasjerer måtte gjennom ”regnvær” inne i den nye avgangshallen. Slukene på taket klarte ikke å ta unna nedbøren. Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen var en av flypassasjerene som fikk seg en overraskelse da de tok rulletrappen opp i den splitter nye avgangshallen på Oslo lufthavn mandag ettermiddag – Over en strekning på 30–40 meter virket det nærmest som det var fri flyt rett inn fra taket, sier Hansen, som oppfattet det hele som et innendørs regnvær. Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor forklarer den våte mottakelsen for passasjerene med kraftige regn- og haglbyger som mandag beveget seg over området. – Vi har hatt en omgang med ekstremnedbør som delvis kom i form av hagl. Wester Andersen innrømmer at det åpenbart er noe som ikke er så tett som det skal være.

– Dette er garantert blokkering av regnvannet

Det samler seg lett mye rusk og rask, eksempelvis barnåler, rundt et sluk. Da blir det lett vannansamlinger på flate tak.[/caption]