Center for Undervisningsmiljø i Danmark har utført en rekke undersøkelser på nordiske skoler. Resultatet vises i en ny rapport "Indeklima i skoler - Status og konsekvenser". Her fremgår det at 20 prosent av elever på barneskoler opplever et dårlig inneklima. Knapt 30 prosent av de elevene som opplever et veldig dårlig inneklima mener i tillegg at de ikke lærer så mye eller kun lærer noen ganger i skolen.

Dette står i skarp kontrast til skoler med et godt inneklima, hvor det kun er 4 prosent av elevene som ofte kjeder seg.

VVSforum har i en rekke artikler skrevet om skoler og inneklima, blant annet at dårlig inneklima bidrar til tap av 68 500 årsverk og at utdanningsforbundet krever forbedringer.

I både Danmark, Sverige og Norge er det målt CO2-konsentrasjoner i et stort antall skoler. Resultatet vises på illustrasjonen nederst i artikkelen.

Allerede i 2008 konkluderte Norges Astma- og Allergiforbund at de norske lovkravene om ”godt inneklima” på skoler ikke var spesifikke nok, og det fantes ikke en norm for godt inneklima landet over. Bare 50% av landets skoler var godkjente etter miljørettet helsevern i 2008.

En kriterieliste for inneklima kan med fordel brukes allerede ved nybygg og bidra til en standardisering av normer for inneklimaet på fremtidens skoler. Antallet av uhensiktsmessige nybygg kan minskes og vil på den måten forbedre skolenes inneklima på sikt, konkluderer Norges Astma- og Allergiforbund i rapporten ”Helsebaserte ytelseskriterier for overholdelse av krav til godt inneklima”.

Inneklimaet i klasserommet er en kombinasjon av lyder, varme, lukt, kulde, trekk og fukt.

Publikasjonen fra Center for Undervisningsmiljø tar for seg eksisterende kunnskap på inneklima i skoler og hvordan det påvirker skoleelevenes trivsel, helse og prestasjoner.

Rapporten påpeker at kunnskapsbasen langt fra er komplett, men at det nå er ingen tvil om at det er en sammenheng mellom eksponeringene som kan tilskrives innemiljø og menneskelig trivsel i skolen. Inneklimaet i klasserommet er en kombinasjon av lyd, varme, lukt, kulde, trekk og fukt.

Det er nå godt dokumentert at barn er spesielt særlig følsomme for inneklimaets utallige påvirkninger og at det kan gå utover elevenes trivsel og læring, hvis inneklimaet i klasserommet er ikke god nok, skriver rapporten.

Omfattende og oppdaterte studier i danske skoler viser at i 56 prosent av skolene hvor det var gjennomført målinger ikke hadde utilstrekkelig ventilasjon. I Sverige og Norge var tilsvarende tall 16 prosent og 21 prosent og dermed vesentlig bedre enn i Danmark. Ved å sammenligne skoler med forskjellige typer ventilasjon så man samme tendens i alle tre land, at naturlig ventilerte skoler  som oftest var utilstrekkelig ventilert.  Skoler med mekanisk ventilasjon klarte seg bedre.

Problematikken av utilstrekkelig inneklima i klasserommene gjelder både studenter og lærere. Hvis man ønsker å få danske klasserom opp på svensk nivå, så konkluderer rapporten med at  skoleelevenes ytelse vil øke med opp til 6 prosent.

Samtidig vil elevenes fravær på grunn av sykdom gå ned med mellom 2,5 og 5 prosent. Resultatet for lærerne er mindre klar, men er beregnet til å være mindre enn for elevene, fordi voksne er bedre i stand til å tilpasse seg innendørs klimaeffekter.

For høy temperatur er en annen faktor som påvirker elever og lærere, og eksperimentelle resultater indikerer at for hver grad temperaturen i klasserom senkes under 25 øker ytelsen med 2 til 4 prosent.

Dermed er det tvingende nødvendig å få til så  godt inneklima i klasserom som mulig, til fordel for elever og ansattes trivsel, helse - og spesielt elevenes læring, fastslår rapporten.

Illustrasjon: CO2-konsentrasjoner i skoler i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge.