Etter lav søking til kulde- og varmemontørfaget i Nordland falt tilbudet bort for en del år siden. Men etterspørselen i bedriftene er på langt nær over.

- Vi måtte finne en ny måte å organisere dette på, og er nå i front i Norge, der vi flytter kulde- og varmepumpeteknikk inn under Vg1 elektro/TIP og Vg2 automatisering, forteller fylkesutdanningssjef i Nordland Tone Vangen.

Fram til nå har Kulde- og varmepumpemontørfaget vært et eget utdanningsløp, og har dermed vært sårbart for frafall og manglende rekruttering.

- I den nye modellen starter elevene på elektro eller TIP. Derfra velger man spissing og retning i påbyggingen andre og tredje året - og videre i læretid. Nordlandsmodellen gir ikke bare bredere rekrutteringsgrunnlag til kulde- og varmeteknikkfaget, men også større valgmuligheter for de som starter ut med elektro og senere automasjon, påpeker Vangen.

Linjen som bygger på med kulde- og varmepumpeteknikk skal ikke legges til ett enkelt studiested. Deler av faget skal inngå i første og andre klasse på elektro og automatisering. Mens den avgjørende spissingen legges inn som teorimoduler under læretiden ute i bedrifter.

- Fagansvaret legges til Sortland videregående skole. Men i stedet for å trekke elevene til ett studiested, sender vi nå lærekreftene ut til elevene, knyttet mot de fire skolene som har automatisering som et av sine utdanningsprogram, sier Sten Tennfjord ved Utdanningsavdelingen i Nordland fylkeskommune.

Denne formen for skreddersøm av et utdanningsprogram, åpner for nye måter å tenke utdanningsløp på. Kjernen i det hele er en lokal tilpasning for ønskene fra elevene, og tilrettelegging for arbeidslivets behov.

- Tilbudet innen Vg2 og Vg3 automatisering, har god søkning av faglig sterke elever. Men vi har en overkapasitet i forhold til etterspørselen i arbeidslivet på dette området. Akkurat nå passer det altså perfekt å kunne pense noen elever inn på kulde- og varmefaget, for dermed å få flere læreplasser i denne sektoren, påpeker Tennfjord.

Kuldebransjen har store og interessante utfordringer innen klima- og energøkonomisering, og trenger godt kvalifiserte fagarbeidere.

- Vi tror Nordlandsmodellen er en riktig måte å rekruttere nye dyktige folk til dette faget. Nå er det litt opp til bedriftene å by seg fram. Så skal vi sammen gå ut og rekruttere elever til det «nye» studiet, avrunder Sten Tennfjord.