Snø som verdifull energigjeld: I stedet for a måke den vekk og la sola forsyne seg vil man samle opp snø til kjøling av det nye terminalbygget. Snølageret dekkes med isolerende treflis, og det kalde smeltevannet som oppstår skal benyttes til å holde temperaturen i terminalen nede om sommeren.

Drivhuseffekt
Store glassfasader gir verdifull innstråling av solvarme i den kalde årstid. Men om sommeren er det behov for kjøling. Dette gjelder ikke minst for den nye terminalen som er under bygging ved Oslo Lufthavn.
- Snølageret vi skal bygge vil etter beregningene gi en netto kjøleproduksjon på 2 GWT, sier Per Bjørnar Børresen, utbyggingsleder for VVS og teknisk energi, i prosjektgruppen for flyplassutvidelsen T2.

I stedet for å se på snøen som kun et problem ønsker dermed ledelsen ved Oslo Lufthavn å ta vare på den og spare den til sommeren. Som kjølemedium skal snøen sørge for å holde innetemperaturen i terminalbygget pa et behagelig nivå - selv på glohete sommerdager.

På Oslo Lufthavn skilles det mellom ren og uren snø. Den urene snøen, som inneholder kjemikalier fra av-ising tas hånd om og behandles for seg.
- Det er naturligvis den rene snøen vi vil bruke, den andre går til renseanlegg, opplyser Børresen.

Stort trau
For å kunne holde på snøen bygges et gigantisk trau under bakkenivå, på 140 ganger 70 meter. Trauet får en samlet høyde på inntil 10 meter. Et snølag på ca 5 meter vil gi 30 000 kubikkmeter hvit kulde.

- Arealet som brøytes på hovedflyplassen tilsvarer brøytearealet på veiene innenfor Ring 3 i Oslo, og på Gardermoen er det mye snø, forklarer utbyggingsleder Børresen som kan fortelle at snøen fra flyplassen i dag ikke pleier å a være smeltet før godt ut i September.

I tillegg til de vanlige kjølesystemene bygges det et snøkjølesystem der kjølingen skal tilføres ved hjelp av smeltevann fra snøen som lagres. Dette systemet er fristilt fra energisentralen og vil ligge som en egen kjøleproduserende enhet i fjernkjølenettet med sentral i den nye Pir Nord.

Meteorologiske data for Gardermoen de siste 20 årene viser at det er mulig å skaffe tilstrekkelig snømengder til snølageret også i snøfattige vintre.

Sundsvall
Kjøling basert på brøytet snø er med hell brukt ved Sundsvall sykehus i Sverige siden år 2000. Snøen blir der samlet opp i et vanntett grunt amfi, som på vårparten blir dekket av isolerende sagflis, slik at man har kjøling utover hele sommeren, med minimal energibruk. Så lenge det er snø igjen holder erfaringsmessig smeltevannet ca 0 ºC. Smeltevannet brukes til å hente overskuddsvarme, før det tilbakeføres til snøhaugen. Deler av smeltevannet dreneres ut for å forhindre for mye vann i snølageret.

Snølageret plasseres nord for Terminalen, og kjølevannsledninger føres inn i bygget i Pir nord. Her er sentral for kjøling til ny del lokalisert og denne tilknyttes føringer fra snøkjølelageret. Rørene føres videre mot sør og tilknyttes det sentrale fjernkjølenettet. Dette systemet vil dessuten være en supplerende kilde til hele fjernkjølenettet når snøkjølingen er i drift.