Daglig leder Thor Jostein Egeland i NORSK VVS Energi og Miljøteknisk forening ( VVS-foreningen) mener VVS-bransjen må ut av skallet, sette premissene i den offentlige debatten som berører de teamene VVS står for.

Egeland synes det er alt for mange ” såkalte eksperter ” som brukes i det offentlige rom som sannhetsvitner, uten å ha noe forankring eller ansvar for det de formidler. Bransjen er full av folk med kunnskap som kan tale fagets sak, og virkelig kan gjøre forskjellen for hvordan man bør tenke.

Bransjen må sette minimumskrav til kompetanse og konvertering av kunnskap er det klare budskapet fra Egeland.

For lite synlige
- Allmennkunnskapen om hva VVS står for, er altfor dårlig. Bare det å få folk til å forstå hva de tre bokstavene faktisk betyr er en begynnelse. For oss er det viktigere en noen gang å vise frem verdiene, og den ekstremt viktige funksjonen bransjen har, påpeker Egeland.
- Vi må finne virkemidler for å synliggjøre både bransjen og kompetansen. Derfor er det av avgjørende betydning å få sertifisert den kunnskapen som trengs og vise at vi som bransje tar ansvar.

Stort samfunnsansvar
VVS-foreningen poengterer at bransjen har et stort samfunnsansvar.
- Vi forvalter folks helse og trivsel for barn og voksne gjennom næringsbygg, skoler, barnehager osv. Samtidig har vi stort fokus på energieffektivitet som skal bidra til å nå våre nasjonale og lokale klimamål. Dette er høye mål som krever høy kompetanse, og en bransje som trekker i samme retning. Med tanke på hvor stor omsetning VVS utgjør i byggesektoren, er det ingen tvil om at vi burde vært mye mer synlig og bli lyttet til, poengterer nestoren i foreningen.
- For å få til nettopp det må vi bruke verktøyene som finnes og som settes i form av standarder, nye forskrifter, Breeam, og pålegg i form av energimerking. Det er virkemidler vi som bransje kan utnytte og ta kontroll over.

Skal evaluere seg selv
Med bakgrunn i den prosessen som nå pågår, og hva Egeland og hans stab ønsker å få ut av dette arbeidet, har VVS-foreningen engasjert flere master studenter fra Høgskolen i Oslo. Studentene skal analysere både foreningen og ikke minst bransjen i media.
- Vi har sett behovet av en slik analyse, nettopp for å se på hvordan utenforstående ser på oss.
Vi må ha noen facts på bordet som kan gi oss informasjon om hvor skoen trykker, og samtidig få bekreftet eller avkreftet de hypoteser vi i bransjen har om oss selv og våre brukere. Vi er med i totalt 20-30 utvalg på landsbasis. Det betyr at vi allerede er tilstede der tingene skjer, men vi må nå også ute i rampelyset, sier Egeland

Egeland tror det er små ting som skal til å for at verden rundt oppdager VVS-bransjens totalitet.
- Det er viktig å tenke helhet, og at vi spiller klokt i forhold til budskapet vi går ut med. Dette tror jeg hele bransjen vil være tjent med, både mot forbruker generelt, men enda viktigere mot byggebransjen spesielt.