Focus Software, som er totalleverandør av IT-løsninger rettet mot byggemarkedet og samferdselsmarkedet, opplever en formidabel vekst. De har siden 2008 doblet omsetningen. Selv om bransjen opplever en god vekst, så har Focus Software opplevd en langt sterkere vekst enn snittet i bransjen, forteller Pål Eskerud som er daglig leder.

Rigget for vekst

Veksten har ikke kommet av seg selv. Det ble gjort grep for å skape grunnlag for vekst i 2004. Frem til da hadde selskapet drevet som en ”middelhavsfarer” i åtte år, uten å skape vesentlige verdier for eiere eller ansatte. Eskerud forteller hvordan selskapet gikk igjennom en mental omstilling for å iverksette nødvendige tiltak for vekst. I dag fremstår selskapet rigget for en videre sterk vekst.

-Selv om mange bedrifter er oppegående på BIM, så har de ikke rullet ut dette i hele organisasjonen, forteller Eskerud. Han forteller om hvordan overgangen fra 2D-strektegninger til 3D-modeller vil gjøre at det begås mindre byggefeil og færre ombygninger, og trekker frem eksempler på hvordan han fortsatt ser søyler/bjelker, rør og kanaler som er ført opp på måter det ikke kan ha vært planlagt. Focus Software har en visjon om å være en pådriver for denne endringen.

Rekrutterer jevnlig

Selskapet samarbeider tett med studiesteder som UMB på Ås og NTNU i Trondheim, og gjennomfører flere forelesninger for studentene. De spisser budskapet i grensesnittet mellom teknologi og BA-faget. I tillegg tilbyr de utvalgte studenter sommerjobber og internship-program.

-De som drømmer om å bli Norges beste innen BIM-miljøet jobber her, sier Eskerud. Selv om de har en stor satsning mot nyansatte, så søker de også jevnlig etter erfarne medarbeidere, forteller han. Arkitekter og Sivilingeniører innen bygg og samferdsel som ønsker å spisse sin kunnskap og erfaring innen BIM er alle velkomne til å banke på døren, fortsetter han.

Den største satsningen innen rekruttering vil være konsulenter som jobber med brukerstøtte, kursing og konsulentstøtte. De ser for seg å doble antallet BIM-konsulenter i løpet av 3-4 år. I dag er de stolte av å ha et ledende miljø innen dette feltet. Eskerud forteller om hvordan Autodesk evaluerer kursene, og at Focus Software har fire av de syv beste kursholderne i Norge. De avholder alt fra grunnkurs til svært avanserte kurs.

Hovedformålet til konsulentene er å være med på å øke kompetansen hos kunden og gi hjelp til selvhjelp.

Prosjektbistand

Selskapet driver ikke prosjektering i egen regi, men deres BIM konsulenter arbeider sammen med sine kunder og får gjennom dette variert og god prosjekterfaring. Typiske arbeidsområder der de bidrar med merverdi i prosjektene kan være prosjektoppsett for optimal utnyttelse av BIM modellen og arbeidsprosessene, etablering av avanserte 3D modeller med laserdata, digital samhandling med andre byggesaksparter, og visualiseringer overfor oppdragsgivere og andre.

-Opplæring og coaching av prosjektmedarbeidere er andre områder der vi ønsker å gi merverdi overfor våre kunder, sier Eskerud

Teknologi og innovasjon

Gjennom samtalen med Eskerud kommer det klart frem at det skapes et miljø der nysgjerrighet og kreativitet stimuleres. Alle de ansatte fikk i fjor utdelt iPader. Målet var å stimulere de ansattes nysgjerrighet rundt ny teknologi.

Eskerud er klar på at ny teknologi ikke tas i bruk bare for teknologiens skyld. Selskapet skaper en plattform for at medarbeiderne skal kunne komme opp med ting – nye ting som skal bidra til å skape bedre kundeopplevelser og mindre byggefeil.

Medarbeideren i fokus

Sjefen er klar i sin tale når han poengterer hvor viktig det er med faglig utvikling for de ansatte.

-Vi har fokus på kompetanse, sier han.

De ansatte får ulike kurs på huset, og de fases inn i brukerstøtte for å få en følelse med hva kundene ønsker. I tillegg hospiterer de ansatte i ulike avdelinger for å få innsikt i hele bedriftens virke.

De nyansatte skal igjennom all kursing som Focus Software tilbyr. Der man ser at de ansatte har spesielle evner og interesser legges det opptil en særskilt dyrking av dette området. Focus Software regner med at det tar ett år å få en ny ansatt opp til full kapasitet. I den første fasen er det også lagt opp til en fadderordning som gjør at den nyansatte har en person å forholde seg til når ulike utfordringer og spørsmål dukker opp.

Den formelle kompetansehevingen internt kombineres med praktisk prosjektarbeid hos kundene der konsulentene får anledning til å anvende produkter og løsninger i konkrete problemstillinger.

De ansatte i bedriften trives i det uformelle sosiale miljøet, og det er ofte aktiviteter som blir iverksatt som initiativ av ulike medarbeidere. Eskerud nevner turer til Hardangerjøkulen, Braastads slott i Bordeaux og sykkeltur på Rallarveien. Samtidig er han krystallklar på at turene ikke er det viktigste, men det å være sammen i en annen setting enn på kontoret.

I tillegg har de hvert år en sommeravslutning sammen med en ”pep-talk” der de ansatte involveres i det å stake ut kursen for selskapet videre.

Eskerud nevner også en bonusordning som mange biter seg merke i. Dersom selskapet overpresterer i forhold til de mål som er satt så deler de ansatte og bedriften det overskytende. De ansatte deler sin andel flatt mellom seg.

-Dette skaper en unik fellesskapsmotivator der alle føler at de sitter i samme båt, kommenterer Eskerud.

-Vi ønsker stabilitet blant de vi ansetter, og forsøker å ta vare på dem på en god måte. Jeg har fortsatt til gode å se at noen slutter fordi de mistrivdes, forteller Eskerud.

Kilde: Innodesign.no