– Boligmappa er boligens digitale servicehefte hvor både du og håndverkeren din kan lagre dokumentasjon på utført arbeid i boligen. Boligmappa følger boligen ved salg, så det forenkler håndverkerens dokumentasjonsplikt, og kan bli svært lønnsomt den dagen boligen selges, sier Eirik Vigeland, markeds- og kommunikasjonssjef i Boligmappa.

Krav på dokumentasjon
Mange bedrifter mangler systemer for å levere fra seg dokumentasjon, selv om regelverket er tydelig på at kunden har krav på dokumentasjon på utført arbeid. Derfor har Comfort Eide brukt Boligmappa på alle prosjekter siden 2012.

– Comfort Eide har flest dokumenterte jobber i Boligmappa i forhold til antall ansatte og størrelsen på virksomheten. Det er viktig for oss å bruke Boligmappa flittig. Det har nemlig store fordeler både for oss og for kundene våre, sier Synnøve Monsen, daglig leder av Comfort Eide.

Bedriften har fått mange positive tilbakemeldinger fra kundene.

– Å ha dokumentasjon lett tilgjengelig har stor verdi for kundene våre. De er fornøyd med at de slipper å etterspørre informasjon og holde styr på mange dokumenter. Det kan få store økonomiske konsekvenser om dokumentasjon på utført arbeid kommer bort, spesielt ved et salg, sier Monsen.

Skal bli best
Kari Øgle Kjensberg, administrerende direktør i Comfort, forteller at Comfort-kjeden fokuserer på å få medlemmene til å ta i bruk Boligmappa.

– Comfort jobber for å bli best i landet på digital dokumentasjon, sier hun.

– Etter hvert som kravene til digital dokumentasjon skjerpes, er det vårt ansvar å sikre at vi har tilstrekkelig kompetanse til å etterkomme kundens behov og etterspørsel. Håndverksbedrifter har et ansvar for å dokumentere arbeidet sitt digitalt. En ting er fordelene for kunden, men det kan også bidra til å bekjempe svart arbeid, noe vi i Comfort er svært opptatt av, sier Kjensberg.