Konkurranseinstinkt og samfunnsansvar fikk 120 ansatte i Rambøll til å la barten gro og samle inn 80 000 kroner til kreftsaken i fjor.

Byggebarten
I år går Rambøll enda lenger og utfordrer likegodt hele BA-bransjen til konkurransen «Byggebarten». I hele november skal det konkurreres skarpt om hvilken bedrift som klarer å engasjere sine medarbeidere til å la barten gro, og ikke minst samle inn mest mulig penger.
- Jeg håpet at alle våre konkurrenter og samarbeidspartnere over hele landet tar utfordringen og blir med på vår lille Movember-utfordring. Jeg vet at bransjen elsker konkurranser, og at alle hater å tape. Derfor regner jeg med stort engasjement og stor deltakelse, sier fungerende divisjonsleder i Rambøll Joachim Viktil med glimt i øyet.       

Bart som icebreaker
I tillegg til å samle inn penger til kreftsaken kommer det også til å bli mye fokus på selve bartene. Hver uke i hele november blir det kåring av ukens «byggebart». Det skjer på bakgrunn av bilder som blir lagt på emneknaggen #byggebarten på Instagram.
- I fjor opplevde jeg et stort Movember-engasjement blant mine kollegaer i Rambøll. Til vanlig er vi alle spredd i hver vår avdeling, men konkurransen førte til økt samarbeid og at vi ble bedre kjent på tvers avdelinger. Til og med i kundemøter fungerer bart som en positiv icebreaker, sier Viktil som er utpekt til Movember-kaptein på Rambøll-laget.

Saken fortsetter under bildet:

Fungerende divisjonsleder i Rambøll Joachim Viktil.

Kampen er i gang
I disse dager mottar landets BA-bedrifter den hårete hansken fra Rambøll i form av en hyggelig e-post. Og oppgaven er enkel: registrer din bedrift på movember.com, la barten gro og få alle du kjenner til å donere penger til barten din.
- Jeg tipper at svært få bedrifter tør å si nei til vår lille duell. For hvem vil vel bli kalt pyse i bransjen vår, spøker Viktil som er klar til å la høvelen få hvile en måneds tid.

Movember verden over
Movember startet  i Australia i 1999. Som en global bevegelse for menns helse, har Movember Foundation ambisjoner om å bidra til å forbedre livene til menn over hele verden. Dette skjer ved å utfordre menn til å gro bart i hele november,  sette i gang samtaler og samle inn penger til prostatakreft, testikkelkreft og psykiske helseproblemer. I fjor deltok hele 22 000 nordmenn i kampanjen og lot barten gro til støtte for kreftsaken. 

Slik blir du med på «Byggebarten»
- Registrer deg på Movember.com
- Bartedyrking er en sosial aktivitet: engasjer kollegene dine ved å bli med på eller opprett et Movember-lag for din arbeidsgiver eller avdeling
- Få administratoren på laget til å koble laget deres på Byggebarten-nettverket
- Vær kreativ: engasjer deg selv og kollegene dine. Finn kreative måter for å få folk til å donere penger til laget deres. Her er noen ideer som kan få fart på barteveksten på arbeidsplassen din.