Nasjonalmuseet er et av de største plass-støpte konstruksjonene som bygges i dag. Det blir på over 54.600 kvadratmeter.

– Dette er ikke et tradisjonelt byggverk. Det vi gjør her er større enn normalt, spesielt omfanget av plass-støpt betong. Vi ønsker derfor å hente erfaring fra anleggsmetoder i store on-shore prosjekter, som blant annet ble brukt på Melkøya i Hammerfest. Dette gjelder spesielt vedrørende forskaling, armering og pumping av betong, sier Svein Borgen prosjekteringsgruppekoordinator (PGK) i Rambøll.

Rambøll er komplett flerfaglig rådgiver i alle tekniske fag for det nye Nasjonalmuseet.

– Dette er et uvanlig prosjekt i norsk sammenheng. Det er krevende med mange fag som jobber sammen. Det stilles høye krav til det arkitektoniske og sikkerhetskravene er svært strenge. Miljø og klimaambisjonene er også høye. Dette er et bygg med en lang tidshorisont, sier Ivar Barstad PGK i Rambøll, som understreker at dette er et svært spennende prosjekt å jobbe med.

Mye skreddersøm
Arbeidet på Vestbanetomten, som ligger mellom Aker Brygge og Oslo Rådhus/Rådhusplassen, er i full gang. På det meste vil 800 mennesker jobbe med det nye museet, som vil få et utstillingsareal på over 13.000 kvadratmeter. Prisen er 5,3 milliarder kroner.

– I tillegg til at det er et veldig stort volum, er det også svært mye skredderstrøm. Det blir ikke brukt noe prefabrikasjon. Alt skal støpes på stedet. Det blir et av de største «plass-støpte» byggene i Norgeshistorien. Det er blant annet derfor vi må bruke metoder fra anleggsproduksjon, sier Borgen.

– Vi sitter nå og designer rom for rom i det museet, forteller Barstad.

Trang byggeplass
Borgen forteller at det vil bli laget to store pumpeanlegg for betong på tomten. I tillegg vil det bli satt opp fire kraner, som skal løfte armeringsjern og flytte på forskalingsmateriale.

– Dette er en trang byggeplass i sentrum av Oslo. Det er store krav til trafikkflyten inn og ut av tomten. Dette er en utfordring som bare vil bli større, sier Torstein Lillebakk PGK i Rambøll.

Byggets konstruksjon bærer også preg av de svært strenge sikkerhetskravene.

Slag i slag
På prosjektkontoret i Vika går det slag i slag. Her jobber mellom 30 og 40 rambøllere sammen med Statsbygg, arkitektene Kleihues+Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH, samt Rambølls underkonsulenter NGI og Erichsen og Horgen AS. Anbudet på peling blir snart sendt ut på markedet, og arbeidet med råbyggentreprisen som skal levers i mars er går inn i sluttfasen.

– Råbyggsentreprisen vil vi jobbe hundre prosent med fram til jul. Nå må vi sikre at vi har tilstrekkelig med plass til det som skal inn i bygget senere, sier Torstein Lillebakk i Rambøll.

Miljø
Nasjonalmuseet skal være et forbildeprosjekt innen FutureBuilt-programmet, og det stilles strenge miljøkrav til prosjektet. Det skal ha lavest mulig klimagassutslipp og energiforbruket skal holde passivhusnivå. Materialene skal være solide, ha lang levetid og løsningene skal være robuste.

– Som energiforsyning vil vi her bruke sjøvann til en varmepumpeløsning for oppvarming og kjøling, sier Lillebakk.

Om Rambølls rolle:
Rambøll er engasjert som komplett rådgivingsgruppe med egen prosjekterings-gruppekoordinator, for å prosjektere et helhetlig museumsanlegg innenfor fagene konstruksjonsteknikk, VVS, elektro, akustikk, brann- og geoteknikk.

Rambøll bidrar også med spesiell kompetanse innen universell utforming, belysningsplanlegging, sikkerhet, automatikk, miljø og trafikk. 

Kilde: ramboll.no