-Utfordringen oppstår allerede under utdanningen. Profesjonsutdanningene er ikke tydelige nok på at man er avhengig av å samarbeide med profesjoner med annen kompetanse og som bruker andre fagbegreper, sier Ove Sandvik, en av NITOs tillitsvalgte Bygg 21. En stor del av Byggedagene 2014 blir viet Bygg 21 under navnet Byggenæringen – mulighetens univers.

Sandvik mener konkrete prosjekter kan være med på å bedre forståelsen og gi bedre grunnlag for tverrfaglig samarbeid i arbeidslivet.

-Tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene kan være en løsning. I Trøndelag bygges passivhus i et samarbeid mellom universitetet, en høyskole og videregående skole. Tilsvarende eksempel finnes i Oslo. Erfaringene er positive blant annet fordi det gir god forståelse for rollene i et byggeprosjekt, sier Sandvik.

Kommunikasjonen mellom næringen og utdanningsinstitusjonene bør også styrkes.

NTNU og næringslivet samarbeider systematisk gjennom Næringslivsringen blant annet for å sikre rekrutteringen i bransjen.

Det er viktig å bruke de mulighetene som er i dagens utdanningssystem. Blant annet er det spesielt tilrettelagte ingeniørutdanninger for elever med relevant fagbrev. De tar hensyn til kompetansen elevene har opparbeidet seg gjennom et yrkesfaglig utdanningsprogram.