NRL besøkte fagskolen i etterkant av jubileet og var imponert over lærerne og studentenes tilbakemeldinger om heltidsstudiet. KEM-lærerne, Arne Halberg og Jan Inge Jørgensen, fikk stor anerkjennelse fra studentene for sin faglige dyktighet og for at de alltid var tilgjengelige.


GJENGEN SAMLET: 15 fornøyde og kompetente studenter og 2 dyktige faglærere.

Moderne og atypisk undervisning
Et toårig heltidsstudium har mange fordeler. Studiene foregår på normal dagtid, slik at studentene kan konsentrere seg om skolegangen uten å måtte jobbe ved siden av. Dessuten blir de også ferdige halvannet år før deltidsstudentene, som starter samtidig.

Undervisningen er moderne og atypisk. Fagteorien læres via moderne DAK-programmer som gjør formidlingen spennende, allsidig og matnyttig for vordende fagskoleingeniører.

Hovedvekten er lagt på prosjektering av VVS-anlegg på dagens moderne IT-plattformer, men med rot i de gamle basiskunnskapene.

“Lab-øvelser” foregår både på BDs anlegg i Larvik og på konkrete anlegg i nærområdet. Dessuten er bransjens trofaste leverandører på plass med dyktige forelesere og undervisningsutstyr når det er behov.


DYKTIGE OG FORNØYDE: Studentene Bjørn Roger Kristiansen, Geir Adler Gundersen og Tore Skevik er godt fornøyde med studieopplegget på Fagskolen i Grimstad. (Foto: Ingebjørg Martinsen)

Ønsker sammenslåing med UiA
Lærerne på KEM-linjen ønsker seg flere studenter og at skolen skal få en høyere status. Dette kan gjøres ved at fagskolen løsrives fra fylket og legges til ingeniørutdanningen ved UiA som nå kanskje slås sammen med Høgskolen i Telemark (UiT).

Dette, sammen med en flytende overgang fra fagskole til ingeniørhøyskole, står som første ønske hos studentene. Ingen skjønner hvorfor det ikke skal gis full kreditt for kunnskapene du bringer med deg fra fagskolen.

Det var en enstemmig oppfatning om at studiepoeng også må innføres i fagskolen og at det må lages læreplaner som gjør overgangen mer fleksibel.

Nye læreplaner for KEM er til høring. NRL har tidligere sendt merknader til høringsutkastet, blant annet med bemerkninger om at KEM er et eget studietilbud selv om det er en del av byggfagene. Dessuten at fagteori og prosjektering får mindre plass fordi ledelse og andre generelle fag er foreslått utvidet.

NRL har også påpekt at fagskolepoeng må erstattes av studiepoeng. Faglærerne i Grimstad og studentene er helt enige i dette og håper at det ikke skjer store endringer i dagens læreplan, men at studiet gis den kreditten det fortjener og ikke blir en blindvei for studenter som ønsker videreutdanning.

Kilde: nrl.no