Transaksjonen er forventet sluttført innen utgangen av september 2013.

Hansa er en av markedslederne for bad- og kjøkkenarmaturer, samt dusjløsninger i Tyskland og Østerrike.

Oras og Hansa vil danne et nytt Oras Group og bli en ledende europeisk aktør med potensial for videre ekspansjon internasjonalt. Samlet omsetning vil utgjøre cirka 260 millioner Euro. Begge merkevarene vil bli utviklet og videreført.

Pekka Kuusniemi, President og CEO i Oras Group, beskriver oppkjøpet som et kvantesprang inn i det tyske og de kontinentale europeiske markedene.
- De nordiske landene er våre hjemmemarkeder og vi har vært på jakt etter en effektiv måte å ekspandere inn i det europeiske kontinentet. Det tyske markedet er alene ti ganger større enn Finland, og det står for nesten 20 prosent av hele det europeiske markedet. Sammen som et nytt selskap, to ganger dagens størrelse på Oras og med en betydelig styrket markedsposisjon, er vi godt rustet for vekst. Hansa har en sterk markedsposisjon, svært anerkjent kvalitet og en sterk merkevare i Europa. Geografisk sett er Oras og Hansa en perfekt kombinasjon. Å forene krefter med Hansa forsterkes våre fremtidige muligheter betraktelig. Likevel er vi ydmyke for den krevende oppgaven en integrasjon av to selskaper av samme størrelse til en verdiskapende enhet innebærer, uttaler sjefen i en pressemelding i forbindelse med oppkjøpet.

Christopher Marshall, CEO i Hansa Group, ønsker også denne transaksjonen velkommen.
- IK’s satsning på Hansas langsiktig suksess er betydelig og vil passe godt inn i Oras' familie drevet kultur. Vi bringer to komplementære selskaper sammen som begge er i god posisjon og har ambisjoner om å vokse. Begge selskaper produserer produkter av høy kvalitet, har respekterte merkevarer, kompetente medarbeidere og sterke posisjoner i sine respektive markeder, påpeker Marshall i Hansa Group.