- Vi er stolte og godt fornøyde. Myndighetene og bransjen har vært flinke til å markedsføre yrket. Da jeg reiste rundt på skoler for å snakke om rørfaget for 15-20 år siden, var det liten interesse. I dag er vi blitt et teknisk fag. De unge synes det er spennende og tøft, sier Helge Andersen (66) hos opplæringskontoret for rørleggerfaget i Oslo og omegn til vvsforum.no

Mindre støy – lavere strykprosent

Rørleggermester Andersen er faglig leder, og har jobbet på opplæringskontoret i 23 år. Han har stor tro på at årets inntak av lærlinger blir på samme nivå som fjoråret. Rundt 40 prosent av lærlingene er voksenlærlinger, og at det er en stor økning i antall jenter og damer. 

- Det er selvfølgelig svært gledelig. Voksenlærlinger er mer modne, har mer livserfaring og vet ha de vil. Vi har folk i 40-åringene som starter hos oss. Det er flott, sier en engasjert Andersen. 

Strykprosenten er nesten halvert fra tidligere år. 

- Tidligere har vi ligget på rundt 40 prosent stryk på svenneprøvene – det er nå nede på 21 prosent. Vi har gått ned fra seks til fire elever ved avleggelse av svenneprøven; mindre grupper og roligere atmosfære. Vi tror mye av forklaringen ligger der, forteller Andersen. 

Kurset bedriftsledere

På Oslo-avdelingen har de tidligere hatt store utfordringer med høyt antall opphevinger av lærlinge-kontrakter. 

- Det er heldigvis blitt mye bedre: I 2019 hevet vi i snitt en kontrakt ukentlig, det var tragisk. Nå er vi nede på rundt 30 årlig. Det er flere årsaker til at lærlingene ikke finner seg til rette; alt fra personlige grunner til at ikke alle bedriftene har vært like flinke til å ta vare på lærlingene, sier Andersen.

Han utdyper: 
- Men også her har vi tatt grep: Før coronaen brøt ut startet vi å kjøre kurs med faglige ledere i medlemsbedriftene. Tema var hvordan «behandle en lærling fra inntak og til svenneprøven». Det kom det mye godt ut av. Det er viktig at bedriftene ikke tar inn en lærling uten å kartlegge i forkant. Nå vurderer vi å utvide til å gjennomføre kurs med basene. Det er ikke mye som skal til for at en lærling skal føle seg vel og bli sett.