Hos Brødrene Dahl på Bryn i Oslo har de stilt ut Rørhåndboka 2016 sentralt like innenfor inngangen til butikken. De har allerede solgt 60 eksemplarer av årets utgave.

Det at Brødrene Dahl selger Rørhåndboka i butikkene sine er viktig for faget, påpeker David Zijdemans, leder av Kunnskapsavdelingen i Skarland Press, som gir ut Rørhåndboka.
–  Vår oppgave er å fremme VVS-faget og Brødrene Dahl er en viktig distribusjonskanal og samarbeidspartner for oss. De har kontakt med rørleggeren og samme fokus som oss, nemlig å hjelpe rørleggerne å holde seg faglig oppdatert. Alle tjener på at rørleggerne gjør en bedre jobb, sier Zijdemans.

One-stop-shop
Larsen understreker at Brødrene Dahl er opptatt av å bidra til rørleggerens produktivitet og sørge for å minimalisere dødtiden i løpet av en arbeidsdag. 
– Vår strategi er å være en one-stop-shop hvor du får både produkter, informasjon om produktene, og faglige råd, sier Larsen, og legger til at de også leier ut verktøy, selger spylevæske og har kantine.

Kurs og fagdager
Brødrene Dahl arrangerer mange kurs og fagdager i butikkene sine. Kursene holdes i egen regi av Brødrene Dahl sine fagfolk, av eksterne ressurser, eller i samarbeid med deres leverandører.
– Kursene kan for eksempel omhandle energieffektive løsninger. Da er det ikke nødvendigvis produkter fra en leverandør som gir den beste løsningen. Vi skal ha kompetanse på hvordan man setter sammen flere produkter slik at kunden får det beste systemet. Det skal ikke være reklametimer, fokuset skal være kompetanseheving, sier salgssjef Jan Christian Heggeli. 

Ny salgssjef
Jan Christian Heggeli er ny VVS salgssjef hos Brødrene Dahl i Oslo og Akershus. Han begynte å jobbe som rørlegger i 1987, og hos Brødrene Dahl har han jobbet i forskjellige stillinger i tilsammen ni år.
– Pålitelighet, tilgjengelighet og kompetanse er nøkkelverdier i Brødrene Dahl. Disse verdiene er også sentrale i forhold til hvilke mennesker vi ansetter. Vår nye salgssjef passer godt inn i denne profilen, sier regionsjef André Larsen.

Han tror at en av de viktigste suksessfaktorene for Brødrene Dahl er at de har satset på kompetanse. Fornybar energi, varmefaktor, brannsikkerhet/sprinkling, og nå prefabrikerte våtrom, er noen av de områdene det satses mye på.

– Vi ønsker å være en sentral bidragsyter i verdikjeden og utvider hele tiden sortimente­­­t i tråd med det rørleggerne har behov for, og hva som etterspørres i markedet.

Ny nettbutikk
Brødrene Dahl har også nylig lansert nettbutikk hvor de har lagt kundenes tilbakemeldinger til grunn for utformingen.
– Vårt hovedfokus er at kunden skal kunne handle på den måten han ønsker. For større prosjekter er det naturlig å planlegge i forkant og bruke nettbutikken, men på serviceoppdrag- og mindre prosjekter foretrekker ofte rørleggerne å handle her i butikken.

David Zijdemans, leder av Kunnskaps­avdelingen i Skarland Press, påpeker at Rørhåndboka også er tilgjengelig på nett, både på vvskunnskap.no og på dahl.no.
– Det er fortsatt mange som liker å ha noe å bla i, men mange av rørleggerne, og særlig de yngre, bruker helst den digitale versjonen, sier Heggeli, som syntes Rørhåndboka er et fantastisk bra oppslagsverk.