Å knappe inn på takhøyden i kjellergarasjen er ofte svært lønnsomt. Ventilasjon som tar minst mulig plass er derfor etterspurt. Vifter og Miljø lanserer nå en ny impulsvifte som bygger bare 11 centimeter.

Parkering i kjeller er blitt fast takst i nybygg. Kravet til ventilasjon er høyt. Garasjene bygges så lave som mulig. Plassbevisste entreprenører velger derfor slanke impuls-vifter i taket.

- Det er høyden det kommer an på i dette gamet. Derfor har vi utviklet en ny og enda flatere vifte som bygger kun 11 cm. Vi skal vise den fram under VVS-Messen i neste uke, forteller Andreas Solrud ved Vifter og Miljø.

Slank og lett
Med kun 11 cm byggehøyde tillater den nye vifta en lavere takhøyde. Byggherre får nemlig bedre betalt for takhøyden i de øvrige etasjer.

- For å få ned størrelsen på vifta har vi denne gang valgt å ta i bruk en ny motor som går på 1x230v, men som flytter like mye luft som før, forklarer Solrud.
Den nye EC motorteknologien gjør dermed at selve vifta trenger mindre plass. Den trenger kun en-faset strøm, bruker dermed mindre energi og leverer samme skyvekraft.

Dermed holder det med en vanlig stikkontakt til hver vifte, og kun signalkabel må legges. Vifta leveres med innebygd styring for tre valgfrie hastigheter og er utstyrt med egendiagnose.

- Den er lett å montere og blir nærmest usynlig, vi har aldri sett en vifte som er så slank, derfor har vi naturligvis høye forventinger til produkter, sier Solrud, som kan fortelle at den har bestått testene med glans og at den nå produseres for fullt i Tyskland.
Solrud regner med å ta i bruk de første viftene i leveranser allerede rundt årsskiftet.

Saken fortsetter under bildet:

Andreas Solrud, Vifter & Miljø.[/caption]

En elv av luft
Vifta inngår i Vifter og Miljøs egen pakkeløsning for garasjeventilasjon, som har de samme snifferne og kontrollsystemet som før. Dermed kan man tilby en enda bedre stand-alone pakke, som også bli enklere å montere.

Automatikken sørger dessuten for en mer effektiv utlufting enn det som er vanlig. Man ser på garasjeventilasjon som en helhet, der kjellerrommet utgjør den tradisjonelle kanalen.
- Viftene trekker sammen på dugnad og skyver lufta fram til avtrekk. Da trenger ikke hver vifte å bruke så mye energi, og lufta fraktes helt ut, i stedet for å spres diffust, forklarer Solrud.
Automatikken sørger for standard deteksjon av CO, NOx, temperatur og fukt. Med styring og tidsur sikrer systemet full overvåkning og god luftkvalitet i hele garasjen.

- Vi skreddersyr løsningen tilpasset den enkelte garasje, basert på lokale forhold og trafikkbelastning, forteller Solrud.

Optimalt bygget
Ved å behovstyre impulsventilasjonen kan man oppnå store energibesparelser, siden anlegget normalt kun går på grunnventilasjon.
- Behovstyringen skjer  via CO/Nox følere som regulerer anlegget til og driftes optimalt utefra de forhold som er i garasjen. Korrekt plassering av både følere og vifter sikrer et godt og korrekt prosjektert anlegg, forklarer Solrud.

Vifter og Miljø sørger for å optimalisere plasseringen av impulsvifter og avtrekk med data-simulering.

- Vi kan se strømningsbilde slik det blir i virkeligheten. Analysen gjøres både for normalventilasjon og branngassventilasjon, forklarer Solrud.

Fuktighet kan også være en utfordring i garasjeanlegg, derfor har man også utstyrt automatikken med fuktmåling som standard.

Den nye vifta har fått navnet EC Slimline CO-NOX.

Viften blir å finne på Vifter & Miljø sin stand D05-12 under VVS-dagene.