- Vi holder på å oppsummere, så det er litt tidlig å konkludere, men så langt ser det ut til at vi får et bedre år i 2013 enn i 2012. Det er i bunn og grunn slik vi forventet at det skulle bli ved inngangen til dette året, sier daglig leder i NRA, Arne Håkon Burdal.

Det ser også lyst ut videre. NRA har solide ordrebøker for 2014 og det er betryggende naturligvis.

2015 interessant
- Siden vi jobber hovedsakelig i prosjektmarkedet, så er egentlig 2015 mer interessant å fokusere mot nå. Her vil jo farten i norsk økonomi spille inn, understreker Brudal.

- Hva er de største utfordringene for NRAs vedkommende?
- Vår viktigste oppgave er å drive prosjektene både på en god måte for våre kunder, men også for oss selv. Er vi dyktige her, så blir forhåpentligvis alle fornøyde. Dette er altså vårt største fokus.

Logistikkpartnere

- I hvilken grad påvirker grossistene NRA?
- For vår del er grossistene viktige logistikkpartnere. Dette er den oppgaven vi i dag kjøper fra grossistene. Vi vet jo at de pusler med andre ting også, men effektiv og rett leveranse til rett tid på byggeplass, er det vi vil og må ha. Det fungerer bra.

Netthandel i VVS-bransjen er det sterkt fokus på om dagen. Noen aktører har besluttet å satse mer på nettet, mens andre er mer avventende. Daglig leder i NRA, Arne Håkon Burdal gir oss denne vurderingen om netthandel sett fra sitt ståsted:

Mer aktive på nett
- I hvilken grad netthandel vil påvirke prisbildet og konkurransekraften i VVS-bransjen kommer helt an på volumet og omfanget. Aktørene kan få seg en overraskelse om omfanget øker. Det at en større andel av synlige produkter vil gå gjennom nettet, mot forbruker, er nok ingen hemmelighet. Jeg tror en økning av omsetning på nett kan ha betydelig positive effekter for kostnadene i verdikjeden til bransjen.

- Har NRA noen planer om å bruke nettet mer aktivt fremover?
- Ja, det har vi tenkt på, men hva vi har tenkt rundt dette, vil jeg ikke dele med offentligheten på nåværende tidspunkt, sier daglig leder i NRA, Arne Håkon Burdal hemmelighetsfullt