Nordmenn er redd for å virke dumme, vrange og uhøflige. – Vi må slutte å oppføre oss som om vi er på besøk hos venner når vi er på visning, mener NITO Takst.

– Beskjedenhet er ikke en dyd når du skal bruke millioner på en bolighandel. Se boligen med kritiske øyne og undersøk om alle forhold faktisk er slik det gis inntrykk av, sier administrerende direktør Espen Fuglesang i NITO Takst.

Han tror mange kvier seg for å stille spørsmål i frykt for å virke dumme og uvitende.

Fagdirektør Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet har vært på rundt 500 visninger. Han mener vår oppførsel under boligjakten gjenspeiler den norske omgangsformen.

– Nordmenn er høflige, i andre land stiller kjøpere gjerne presise og kritiske spørsmål. Nordmenn er ikke flinke til å være direkte, vi pakker heller inn spørsmålene i høflige fraser og får like ulne svar tilbake, som vi deretter godtar og fortolker selv, sier han.

Vi ønsker heller ikke å oppfattes som vanskelige, tror Bartholdsen.

– På en visning i Norge fikk jeg kjeft av megleren fordi jeg skrudde på dusjen for å sjekke fallet mot sluket, med beskjed om ikke å søle på badegulvet.

Å spørre eiendomsmegleren om boligens tilstand er som å spørre sjokoladeselgeren om du har hull i tanna, mener Espen Fuglesang i NITO takst.

– Meglere har ikke boligteknisk kompetanse. Ring heller takstmannen, som har forutsetninger for å svare på kritiske spørsmål om boligens tilstand. Selv om han ikke nødvendigvis vet alt om boligen, kan han gi deg råd om hvordan du kan skaffe informasjonen, sier han.

Husk at selger og eiendomsmegler ikke er objektive. De fremstiller naturlig nok boligen på gunstigste måte, påpeker Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet.

– Det er greit at megleren har en salgsrolle og har som jobb å få mest mulig for boligen. Men da bør du ikke bruke megleren som rådgiver hvis svaret har betydning for prisen. Gjelder det spesielt viktige forhold, som for eksempel byggeplaner på nabotomten, bør man sikre seg svar på e-post.

Han mener boligkjøpere får mye overfladisk og irrelevant informasjon i prospektet og på visningen.

– Det er lett å la seg distrahere av boligstyling og frodige beskrivelser av nærmiljøet. Les heller takstrapporten med lupe. Overser du hint om feil, eller at noe bør undersøkes nærmere, kan det koste deg millioner, sier han.

Én av seks nordmenn opplyser at tilstanden på boligen er dårligere enn de antok da de la inn bud, viser en tidligere undersøkelse for Forbrukerrådet.

Ved boligsalg er det like mange som klager på feil og mangler ved nyoppførte boliger som ved eldre. – Ha med deg en fagperson ved overtagelsen, oppfordrer NITO Takst.

– Mange kjøper nytt for å slippe uforutsette kostnader. Likevel avdekker vi altfor ofte feil ved overtagelser av nyoppførte boliger, sier administrerende direktør Espen Fuglesang i NITO Takst. 

I noen tilfeller kan feilene koste kjøper store pengebeløp. Har man ikke holdt tilbake deler av betalingen ved overtagelse dersom man avdekker store feil, kan kjøper bli sittende med regningen, advarer Fuglesang.

Ifølge Help Forsikring, som tilbyr boligkjøperforsikring, er det en misforståelse at det hovedsakelig er eldre boliger som skaper konflikter. Nye og renoverte boliger havner oftest i domstolene.

– Klagesakene er nokså jevnt fordelt på nyere og eldre eiendommer. Men nyere boliger er i klart flertall blant saker av et visst omfang, sier informasjonssjef Dag Are Børresen i Help.

Bygningsingeniør Vidar Aarnes i Aarnes Eiendoms har jobbet med taksering i over 20 år. Han har minst én sak i uka der han avdekker feil i nybygg ved overtagelse.

– Jeg hadde nettopp en sak der en av de største entreprenørene leverte 100 ferdigstilte boliger. På samtlige var balkongslukene feilkonstruert, så det var stor fare for at vannet ville flomme inn i leilighetene ved regnvær, sier Aarnes.

Et annet tilfelle gjelder brannslukningsanlegget i et kompleks med 30 leiligheter.

-Brannslangene var koblet slik at lekkasjestoppere vil stenge vannet i det øyeblikk man forsøker å slokke en brann. Likevel nektet entreprenøren å bekoste utbedring av feilen, sier han.

På boligkjøperkursene NITO Takst har holdt gratis siden 2007, har rundt halvparten av deltagerne allerede ett dårlig boligkjøp bak seg.