Nye Færder videregående skole i Tønsberg åpnet sine dører for elever samtidig som lærerne streiket. En noe amputert start, kan man kalle det. Men Veidekke og samarbeidspartnere holdt tidsfristen med å få bygget på 1500 kvm ferdig som fastsatt til skoleåpning.

Veidekke har vært hovedentreprenør, og de totale kostnadene er på ca 650 millioner kroner. Nå ligger det en hypermoderne skole på en tomt som kalles indrefilen i Tønsberg, med sitt rette navn Teietomta, som er på 16 mål ved elvebredden og utsikt inn mot byens sentrum.

For å gjøre skolelokalene så gode som mulig er mye av interiør og studiemateriell blitt sponset av næringslivet.
 
For eksempel har Brødrene Dahl sponset hyllereoler med påførte NRF-nummer.

 
- Dette er en fin start for elevene, fordi da vil de lære seg navn på delene, og forstå bruken av NRF-numrene, sier lærer Kjetil Nilsen, som er utdannet rørleggermester.
 
Morten Gregersen hos Bjørn Gregersen AS i Horten har hjulpet til med tekniske installasjoner av varmesystemer til undervisning. Oras i Telemark gjorde alle rørinstallasjonene i skolelokalene, og Opplæringskontoret i Vestfold og NRL har kjøpt bøker og utstyr.
 
Tidligere lærer ved Færder VGS, leder ved Opplæringskontoret og NRLs representant i Vestfold, Elin Moer Brænne er ofte innom skolen. Hun oppfordrer bedrifter til å bli mer aktive med sponsing til rørleggerlinja. Det er en linje som er kostbar med både utstyr og forbruk.
 
Hun forteller at skolen og Opplæringskontoret leier inn rørleggere til å undervise. For tiden tre rørleggere som kommer jevnlig, fagfolk med hver sine spesialiteter, for eksempel varme og energi.
 
-I tillegg drar vi nytte av NRL sentralt som kjører våtromskurs. Og selvfølgelig benytter vi forskjellige leverandører med sin fagkunnskap.
 
-Og, utfordrer hun, flere leverandører må på banen med praktisk undervisning. Vi som har jobben med opplæring i faget trenger tettere samarbeid med blant annet utstyrsleverandører, sier hun til VVSforum.
 
På vegne av Opplæringskontoret har hun 70 lærlinger å følge opp, spredd over hele Vestfold, ved Færder VGS, i bedrifter og på byggeplasser.
 
-Jeg reiser rundt i hele fylket, besøker jevnlig alle disse 70 lærlingene, forteller hun.
 
- Dette mener jeg at har en oppdragende funksjon. Lærlingene har forskjellig bakgrunn og mange er helt uvant med å være en del av et team. Jeg ser ekstreme forskjeller blant disse lærlingene, og det er viktig at hver og en blir fulgt opp, sier Elin Moer Brænne.
 
Skolen ble bygget i et arbeidsfellesskap som bestod av Interaksjon Færder ANS med Veidekke, Bravida Norge AS, Oras AS, White Arkitekter AB, Sweco Norge AS og Norconsult AS.

Byggeprosjektet ble organisert etter samspillsmodellen, som ble benyttet da fylkeskommunen bygget Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik for tre år siden.

Det nye skolebygget inneholder kroppsøvingslokaler og undervisningslokaler for teknikk og industriell produksjon, design og håndverk, tekniske og allmenne fag (TAF), elektrofag samt bygg- og anleggsteknikk. Skolen har i dag 740 elever og 150 ansatte fordelt på to skolebygg.


Tidligere lærer Elin Moer Brænne og dagens lærer, rørleggermester Kjetil Nilsen ved det nyinstallerte varmeanlegget som elevene skal få prøve seg på i løpet av studietiden. Fotos: Per Henriksen