Markedet for VVS-tjenester varierer naturligvis med den generelle markedsaktiviteten i byggenæringen. For å avdekke trender og drivkrefter i markedet gjennomfører Prognosesentret jevnlige markedsanalyser. Et av områdene selskapet kartlegger er markedet for varmepumper.

– Vi gjennomfører to ulike typer analyser relevante for VVS-markedet. På den ene siden ser vi på markedsaktivitet og på den andre gjennomfører vi markedsundersøkelser mot norske husstander og profesjonelle. Om du ser på markedsaktivitet går vi inn i segmenter i bygg og anleggsmarkedet, og ser på aktiviteten innen nybygg og renovering av bolig og yrkesbygg. I tillegg gjennomfører vi en rekke andre analyser og undersøkelser, sier Adrian Ekelund, leder for salg i Prognosesenteret.

Prognosesenteret har 42 engasjerte medarbeidere, fra analytikere og økonomer, til sosialantropologer og bransjeeksperter. Siden starten har selskapet utviklet seg til å bli Nordens ledende leverandør av markedsanalyser til BAE-sektoren.

Adrian Ekelund, leder for salg i Prognosesenteret.[/caption]

Luft/luft-varmepumper fortsatt mest populært
Han forteller om markedsanalyser som ser på mange ulike aspekter ved VVS-bransjen.

– Vi ser hvor mye som skal bygges, for eksempel hvor mange eneboliger som finnes og hvor mye som tilføres av nybygg. Vi kan eksempelvis si noe om antallet kvadratmeter med varmekabler som skal legges i nybygg, sier han.

Varmepumper er et av områdene selskapet jobber aktivt med å kartlegge.

– Markedet rundet i 2017 en million solgte varmepumper. Det ble solgt omtrent 80.000 varmepumper i 2018 basert på modellert salg, der majoriteten gikk til husholdninger. Foreløpig anslår vi at markedet for nyinstallasjon er større enn markedet for erstatning på årsbasis, men de nærmer seg hverandre, sier han.

– Det er luft-til-luft med effekt på inntil 10 KWh som er den klart mest solgte typen varmepumpe. Våre undersøkelser viser blant annet at installatørene er positive og forventer videre vekst i markedet. Vi ser også at norske husholdninger blant annet er opptatt av energikostnader, sier Ekelund.

Kartlegger ned til den minste detalj
Ekelund forteller om en rekke ulike målepunkter som går igjen i analysene.

– Analysene våre ser på volumet i investeringer, omfang i form av antall boliger eller kvadratmeter. Vi bryter dette videre opp i byggtyper og geografisk fordeling. I tillegg lager vi prognoser basert på tallene vi henter inn. Nå du splitter opp dette ender vi opp med hundrevis av enkelprognoser, sier han.

– Kundene våre er alle som har interesse for, eller jobber i byggenæringen, både i Norge og utlandet. Innen VVS kan det være grossister, utførende eller til de som driver butikker rettet mot forbrukere. Vi har et veldig stort spenn i kunder på slike analyser, sier han.

– Om du ser på den andre delen som omhandler markedsundersøkelser ser vi på preferanser til husstander når det gjelder alt innen bolig. Vi ser på hva som er gjort, hva som planlegges av anskaffelser, kjøpsreisen, merkevarekjennskap og mye annet, avslutter Ekelund.