-I Kjørbo-prosjektet visste de ikke hvor de skulle begynne, men de gjennomførte - og lyktes, fastslo stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H), som stilte til paneldyst sammen med stortingsrepresentant Ola Elvestuen (V), administrerende direktør Runar Hansesætre i Schneider Norge og administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri. 

Debattantene hadde litt forskjellig innfallsvinkel på hvordan de vil få mer fart på utviklingen. Mens Elvestuen blant annet ønsket seg høyere avgifter på fyringsolje, ønsket Lier-Hansen seg mer positive virkemidler for å få Norsk Industris medlemmer til å sette inn tiltak mot forurensende transport.

-De trenger forutsigbarhet og insentiver, sa han.

Hansesætre fastslo at bestillerkompetansen i kommunene varierer, og at kommunale utbyggere må bli mer villig til å prøve og feile.

-Alle bør lære av hverandre. Staten er altfor dårlig til å gå foran, fastslo Elvestuen.

Overrakte opprop
28 aktører fra næringsliv og miljøorganisasjoner, deriblant Norsk Teknologi og Bellona, benyttet anledningen til å overrekke et opprop til de to stortingspolitikerne. Oppropet retter seg mot de pågående forhandlingene om revidert statsbudsjett, og krever at Difis miljøavdeling må bevares. De øremerkede midlene til denne satsingen ble fjernet i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet i fjor høst.

Det betyr at statens eneste satsing på miljøhensyn i offentlige innkjøp nå legges ned uten noen form for evaluering, heter det i oppropet.  Offentlig sektor kjøper årlig inn varer og tjenester for 400 milliarder kroner, eller 18 prosent av BNP. Aktørene bak oppropet mener offentlig sektor kan bidra til å etablere etterspørsel etter miljøvennlige løsninger gjennom strategiske valg.

Kilde. Norsk Teknologi