Løhre VVS har hovedbase på Støren, ca. 50 kilometer sør for Trondheim, og ble etablert av Frank og Steins far Halvor Løhre i 1965. Sønnene overtok livsverket da Halvor døde i 1999, og har derfra utviklet det videre i farens ånd. Som en naturlig del av veksten, gikk de inn på eiersiden i Horgmo Rørkompani i Melhus i 2014 – som de altså fusjonerte inn for to år siden og gjorde til en avdeling av Løhre VVS. 

I dag teller bedriften 20 ansatte og tilbyr små og store rørleggertjenester til private og bedrifter i Trondheim, Melhus og Midtre Gauldal kommune. Omsetningen ligger på rundt 30 millioner kroner årlig ex mva, med serviceoppdrag i distriktene som den største inntektskilden. Nå ønsker de å endre fokus, sier Frank. 

- Med økte krav om bærekraft og lavt klimaavtrykk fra våre oppdragsgivere, må vi ta det på alvor for å kunne være konkurransedyktige også i framtiden. Henger vi ikke med og har en plan for bærekraft, får vi heller ikke de store oppdragene.

Avdeling i Trondheim

Som et viktig ledd i vekststrategien, ønsker de å opprette egen avdeling i Trondheim for å kunne ta en del av rehabiliteringsmarkedet i byen. Spesielt bryggene i Trondheim, hvor byggene som ble reist like etter krigen skriker etter restaureringer og brannsikring med sprinkleranlegg. 

- Skal vi være bærekraftige, kan vi ikke kjøre fem mil hver vei til og fra oppdragene, derfor oppretter vi en sentrumsnær avdeling i Trondheim for å kunne være tett på dette markedet. Vi har knyttet til oss ekstern ekspertise på sprinkleranlegg, slik at vi kan tilby høy kvalitet også på det området, med sjekklister og dokumentasjon kort tid etter at jobben er utført. 

Løhre VVS er for tiden i en omorganiseringsfase og på jakt etter dyktige fagfolk som en del av nysatsingen. En mulighet er at en av de ansatte flytter til Trondheim og blir bas i avdelingen der, forteller han.

Plan for bærekraft

Bedriften har også bestilt to elbiler som en del av den grønne fokuset.    

- I tillegg må vi bli bevisste på hvordan vi fyller opp bilene, slik at vi ikke trenger å kjøre unødvendig for å skaffe deler. Og mangler vi noe, kan vi be grossisten om å levere det med elektrisk bil framfor at vi må bruke tid på å kjøre til grossisten. På den måten kan vi dokumentere at vi er bevisst på klimavennlige valg. I tillegg er det god økonomi for bedriften, da slike tidstyver er en av våre største utfordringer i en bransje med knappe marginer. Det går bort en halv time her og en halv time der, i sum blir det mye penger tapt.

Dyktige ansatte

Frank Løhre gir dyktige og lojale ansatte æren for den gode utviklingen, og bedriften satser mye på å bygge et godt arbeidsmiljø og at alle spiller hverandre gode. Litt i tråd med «godfot»-teorien til trenerlegenden Nils Arne Eggen som tok Rosenborg BK helt til det øverste sjiktet i fotball-Europa – uten sammenligning forøvrig...

- Alle mennesker er forskjellige og har sine ulike styrker. Det handler om å få det beste ut av den enkelte. Vi er blant annet bevisste på å rullere innenfor ulike oppdrag, slik at man får prøvd seg på flere felt. Vi har også interne konkurranser ut fra bestemte kriterier, hvor vi stemmer fram «Årets medarbeider». Prisen er å delta på neste års kompetanseuke i varmere strøk med VVS Eksperten. Det skaper motivasjon, og bidrar samtidig til at alle er bevisste på å hjelpe hverandre så kundene blir fornøyde – som igjen trygger egen arbeidsplass.

Bygger ny storstue

Løhre VVS har også egen butikk, og Frank «røper» at de er i ferd med å bygge ny storstue på Støren. Målet er å skreddersy 400 kvadratmeter med en rekke baderomsmiljøer utstilt, slik at kundene kan finne inspirasjon. 

- Vi ønsker at man skal komme inn og se på og ta på produktene. Mange sjekker i dag hva som finnes på nettet og har gjort seg opp en mening når de kommer. Men ikke alt stemmer med virkeligheten, og vi kan gi dem profesjonell veiledning. Nettopp kunnskap er så viktig å formidle, det er langt viktigere enn å kun tilby de billigste produktene. 

- Ofte kommer det førstegangskjøpere uten erfaring, da er det viktig å behandle dem seriøst og spille med åpne kort. De fleste forstår at det er en god investering å handle kvalitetsprodukter som varer lenge framfor billigprodukter. Og det er mange som kommer inn med tanke om at de skal ha elektrisk gulvvarme, men går ut igjen med overbevisning om at vannbåren varme er det mest fornuftige.

En av de første medlemmene i VVS Eksperten

Løhre VVS ble medlem av VVS Eksperten i 2000, året etter at kjeden ble etablert. Frank ble snart engasjert i markedsrådet, og var med i styret i mange år. 

- Ja, VVS Eksperten er litt min baby. Det var 8-10 medlemmer da vi gikk inn i kjeden, og rundt 50 da jeg ble med i markedsrådet, så jeg har vært med på mye av den utrolige reisen i løpet av disse årene. Det er bygd opp en unik identitet og kultur i kjeden, hvor alt overskuddet går tilbake til medlemmene. Her sitter den ingen på toppen og skummer fløten. 

- I tillegg har alle råderett over sin egen butikk, ingen som pålegger oss å være med på aktiviteter eller å handle varer vi knapt har omsetning på. Kjedekontoret bidrar derimot til å gjøre hverdagene enklere og mer lønnsom for det enkelte medlemmet.

Kompetansepåfyll er konkurransefortrinn

På spørsmål om hva han mener er viktig for rørleggerne framover, kommer svaret kjapt: Å sørge for tilegne seg kompetanseheving. 

- Vi er i en tid med stor utvikling også for det konservative rørleggerfaget, og det handler om å kunne henge med for å levere kvalitet og være en god og ærlig rådgiver for kundene. Fornøyde kunder kommer gjerne tilbake igjen, minner han om. 

- Og jeg er ikke veldig imponert over den fagkunnskapen nyutdannede rørleggere får med seg gjennom skolen. Det kunne med fordel vært bedre læring. Men det sitter vel litt for mange gamle gubber med hånden på rattet, sier han retorisk.   
- Når det er sagt må alle i bransjen jobbe sammen for at vi skal forbedre opplæringen i vårt spennende fag. Tror det er viktig at alle har et åpent sinn i forhold til nye innspill og utdannelsesmuligheter som bidrar til å styrke ale rørleggere, og ikke minst lærlinger, sier en engasjert Frank Løhre.