I tillegg skal det satses mot marine og offshore.

Hvor i Norge Lindab etablerer ny avdeling ønsker de foreløpig ikke å si noe om. Selskapet har også bestilt en splitter ny maskinpark som skal være i drift i løpet av første kvartal neste år. Der skal produseres rektangulære kanaler og detaljer. Maskinparken blir stående i eget hus på Kalbakken.

Ser optimistisk på fremtiden
- Vi har brukt mye av 2014 til å se på hvordan vi kan utvikle Lindab videre, og det er lagt en ambisiøs strategiplan som skal bidra til å løfte selskapet ytterligere. Planen er allerede forankret i organisasjonen, og det er moro å se at dette skaper en svært positiv energi blant de ansatte, sier Storvik.
- Lindab har vært en statisk bedrift i mange år, og det har vært en negativ trend med nedleggelser som fokus. Men nå er det mye som skjer av aktiviteter og nyheter, og vi har helt andre virkemidler en man hadde tidligere til å styre i positiv retning.

I strategiplanen til Lindab ligger også en satsing inn mot marine og offshore. I sommer ansatte bedriften den tidligere håndballspilleren Lars Christian Haneborg som ansvarlig for denne sektoren.
- Dette er en bransje med en annen dynamikk enn ventilasjonsbransjen. Derfor vil vi ta små skritt av gangen for å jobbe oss inn på markedet. Det er våre kanalsystemer og akustikk/lydfeller som blir satsningsområdene, sier Storvik.

Oppkjøpet av Klimasystem
Med oppkjøpet av Klimasystem er Lindab i gang med å implementere en ny kompetanse organisasjon for inneklimaløsninger i virksomheten. Storvik forteller at det store satsningsområdet både for Lindab i Norge og konsernet vil være på det lufttekniske og intelligente inneklimaløsninger. Klimasystem blir fusjonert inn i Lindab fra nyttår og det tilfører oss både ny kompetanse og et bredere produktspekter.
. Lindab skal selge kompetanse, og med ny avdeling på luftteknisk ønsker vi å fremstå med tyngde i markedet. Vi skal bygge opp en avdeling på rundt 6-7 personer i første omgang. Per i dag har vi lave markedsandeler, men det er klare ambisjoner om å vokse, sier Storvik.

Satser på lokal tilstedeværelse
Lindab er representert rundt de største byene i Norge med totalt ni avdelinger. Neste år åpnes den tidende avdelingen. Strategien er å øke tilgjengeligheten og være en lokal aktør. Storvik har en klar filosofi på hva han tror vil gi resultater.
- Det er viktig å være nær kundene lokalt. Derfor er vårt mål å desentralisere organisasjonen, slik at våre avdelinger og avdelingssjefer får den påvirkningen de ønsker. De kjenner sitt nær markedet bedre, og vet hva kundene etterspør. Det medfører bedre beslutninger der vi er på plass. Vår tilstedeværelse med butikk, lager og kompetanse har vi tro på vil gi resultater, sier Storvik.
- Samtidig får man en lojalitet fra kundene når man er tilstede lokalt, og det er lettere å få til landsdekkende avtaler med aktørene i bransjen. Men skal vi lykkes må vi ha stor bredde i vårt produktspekter. Derfor suppleres også vårt sortiment med andre produkter i våre proffbutikker. Vi skal være en heldekkende leverandør for våre kunder, påpeker direktøren.

Produksjon i Oslo
I løpet av første kvartal neste år starter ventilasjonsleverandøren opp med egen produksjon av rektangulære kanaler og detaljer.
Produksjonen vil foregå i selskapets lokaler på Stålfjæra, der de  i dag allerede har spiroproduksjon.
- Egen produksjon betyr at vi øker tilgjengeligheten for våre kunder ytterligere. Nå kan vi som en leverandør også levere rektangulære kanalsystemer til våre kunder. Lokalene er her og logistikken er innarbeidet.
- Kundene har vært klare på at de vil kjøpe fra oss når vi kommer med rektangulære systemer.
Vi føler oss trygge på satsingen, og dette er helt i tråd med vår strategi om å styrke oss for fremtiden.

100 ansatte
John Georg Storvik er klar på at de skal vokse. Men han er svært opptatt av de skal ha kvalitet på det som gjøres. Neste år passer de 100 ansatte fordelt på hele landet.
- Jeg føler at bedriften ikke har fått ut sitt potensiale tidligere, og det er det har vi tenkt å gjøre noe med nå. Blir en viktig oppgave å trimme hele organisasjonen fremover, og elektroniske verktøy blir mer og mer viktig i den sammenheng. Omsetningen øker på nett, og vi er bare helt i starten. I Danmark for eksempel går 20 prosent av omsetningen via nettet. Derfor er webshop og mobilshop svært viktige instrumenter for oss fremover. Vi skal øke på alle arenaer, sier en offensiv adm.direktør i Lindab.