- Kravspesifikasjonen for skoleanlegg er et veldig viktig verktøy for oss. Den er et resultat av samarbeidet mellom Utdanningsetaten og Undervisningsbygg, og hensikten med kravspesifikasjonen er å få optimale bygg som er tilpasset leietakers behov – det vil si undervisning. Kravspesifikasjonen er en samling styrende dokumenter og et effektiviserende verktøy i arbeidet. Alle som skal planlegge, prosjektere og bygge skoler skal ha inngående kunnskap om kravspesifikasjonen og disse kravene er ikke noe man kan velge å se bort fra, innledet administrerende direktør i Undervisningsbygg, Rigmor Hansen

- Budskapet er at å følge kravspesifikasjonen er den enkeltes ansvar og at alle vil tjene på å gjøre det riktig første gang. Dette skal vi gjøre ved å ha en entydig kravspesifikasjon for byggenes livsløp, forutsigbart verdibevarende vedlikehold og se på livssyklus og virksomhetskostnader på sikt. Vi skal ha standardiserte bygg og løsninger. Vi skal også satse på erfaringsoverføring, og vi skal lære av det vi gjør riktig og galt.

Også eiendomsdirektør Tore Fredriksen la vekt på at kravspesifikasjonen skal bidra til å ivareta driftsvennlige løsninger:

-Kravspesifikasjonen skal ivareta løsninger som enkelt kan tilpasse endringer i bygget, gi den laveste kostnaden i et livsløpsperspektiv og som gir kostnadseffektiv drift i byggene. Behovet og bruken av byggene endrer seg over tid og byggene må bygges slik at de kan tilpasses nye krav som vil komme. Areal, materialvalg og tekniske løsninger må være fleksible slik at de kan reguleres og endres til å imøtekomme nye krav til skolebygg i fremtiden.

- Det viktigste i dag er at vi har introdusert en fornyelse av kravspesifikasjonen for skoleanlegg som det er viktig at alle som driver med prosjekter i Osloskolen følger, forteller Tore Fredriksen.
- Dette er egentlig en forlengelse av arbeidet med kravspesifikasjonen som vi har holdt på med siden 2007, men med oppdaterte krav i forhold til blant annet miljø og energi og bruk av byggene. Vi ønsker å nå egne medarbeidere, alle rammeavtaleleverandører innenfor drift og vedlikehold, og alle rammeavtaleleverandører innfor bygg og rehabilitering, det vil si arkitekter, entreprenører og leverandører innen bygg og anlegg.

- Vi er kjempefornøyde med oppmøtet og synes dette er en flott anledning til å vise hvordan alle kravene henger sammen, avslutter Fredriksen

Kilde: Undervisningsbygg