- Vi håper at tilsvarende ikke skjer igjen, men vi bruker altså ikke mer energi på dette, sier kjedelederne i et samlet svar VVSforum.

Les: Jif-saken – storm i et vannglass?

Er oppgitt
Samtidig påpeker kjedelederne at medlemsbedriftene er oppgitt over bransjeorganisasjonens utspill i denne konkrete saken.

-Vi føler at vi har bred støtte og at det var riktig av oss å si i fra denne gangen, påpekes det.

Les: Rørleggerkjedene svært forundret over RørNorge

Tar selvkritikk
Rør Norge på sin side har summet seg og administrasjonen understreker at de tar til seg kritikken, samt at de vil invitere kjedene til dialog om arbeidsfordelingen innad i bransjen.

-Vår administrerende direktør, Tor Backe hadde vært i dialog med flere av kjedelederne og vi ble litt overrasket da de likevel valgte å sende ut en pressemelding om saken.

Konkurransefortrinn
Rør Norge understreker at de ikke har noen intensjon om å undergrave faghandelen, eller legge seg bort i den enkelte medlemsbedrifts daglige drift.

-Vi ønsker at medlemskap i Rørentreprenørene Norge skal oppleves som et konkurransefortrinn når publikum skal kjøpe rørleggertjenester, eller når myndigheter eller media søker talspersoner i bransjerelaterte spørsmål. For å oppnå dette må vært navn og emblem være kjent for målgruppene. Det er akkurat dette samarbeidet med Lilleborg har handlet om for vårt vedkommende, heter det fra administrasjonshold.

Møte snarest

-Når blir det møte mellom dere og kjedene?
-RørNorge vil snarest invitere kjedelederne til et møte for å diskutere hvordan vi i fremtiden kan unngå lignende interessekonflikter, og se på hvordan vi i større grad kan samle kreftene til fells innsats for en seriøs og profesjonelle rørbransje. Vi ønsker en sterk bransje som samarbeider til rørleggerfagets beste.

Slik VVSforum ser på dette, så koker det hele ned til at styret i Rør Norge må se nærmere på dette. Styret må sette en klar strategi og avklare oppgavene som administrasjonen skal konsentrere seg om. Et møte mellom partene vil i utgangspunktet være nyttig for å få «rørtoget» på skinner igjen, for bransjen har større utfordringer foran seg enn å krangle om en flaske Jif Rørfrisk.