Han kan det meste om alle produkter - fra store dimensjoner til små duppeditter. Denne ”firmaets mann” står nå ovenfor en ny utfordring i Heidenreich. Gust er oppnevnt som teknisk ansvarlig for hele produktsortimentet!

Vi møter den alltid smilende trønderen dagen etter at han har kommet hjem fra en WIM konferanse i Frankfurt. WIM er en sammenslåing av grossister i Europa som bl.a har en felles innkjøpsavtale på agendaen. Thomas Gust synes det er en stor fordel for Heidenreich at selskapet er med på dette samarbeidet.

- Vi har mye å lære ved å ha en internasjonal kontaktflate. Prisnivået på varene skal samordnes og normaliseres. Dessuten kan vi dele nyttige erfaringer vedrørende det stigende vareutvalget fra eksempelvis Fjerne Østen. Det er også en fordel at våre europeiske samarbeidspartnere tester disse produktene før vi tar dem inn til det norske markedet, sier Gust.

- I tillegg er det interessant å få ”input” fra utenlandske kolleger, føyer han til.

Ny rolle

Thomas har jobbet i rørbransjen siden 1986, og hatt store oppgaver i Norsk Rørengros, Trondheim Rør og Heidenreich. Da han jobbet i Trondheim Rør satt han som de ansattes representant i styret og var samtidig medlem i markedsrådet.
Han er nå produktsjef for installasjonsvarer, men vil også fungere som teknisk ansvarlig for hele produktsortimentet i Heidenreich. Men hvordan begynte egentlig karrieren?

- Etter ingeniørskolen ble jeg oppringt av ”gamledirektøren” som lurte på om jeg kunne begynne umiddelbart. Jeg tiltrådde som innkjøpsassistent, men ble ganske snart innkjøpsansvarlig. Nå er jeg produktsjef og jobber tett sammen med teknisk avdeling på våre mange prosjekter her i Midt-Norge, forteller Gust.

Store forandringer
I hyllene på kontoret til Thomas Gust bugner det av produktkataloger. Å ha ansvaret for hele produktsortimentet til Heidenreich virker som å være en nitidig jobb.

- I NET-systemet finnes det ca 120 000 produkter. Men for min del holder det med å ha oversikten over rundt 11 000 artikler og en del skaffevarer. Alle våre standardprodukter kommer hit til Trondheim for godkjenning. Vi er til syvende og sist ansvarlig for kvaliteten som må være optimal. Tidligere var det først og fremst europeiske produkter vi benyttet oss av; nå er det også produkter fra Fjerne Østen, forteller Gust som mener det har skjedd flere forandringer i bransjen siden han begynte.

- Den største forandringen er kanskje at rørleggerfaget har blitt mer et monteringsfag enn et håndverksfag. Det har også blitt større fokus på bransjeglidninger der kundene samler seg i større innkjøpsorganisasjoner.

Produktutvalget har selvfølgelig blitt større og mer komplisert. Dette setter store krav til logistikk og riktige leveranser. Derfor synes jeg det er riktig av oss å satse sterkt på e-handel i tiden fremover. Jeg er overbevist om at kundene også vil reagere positivt på denne muligheten, presiserer Thomas Gust.

Motorsykkeldilla

Thomas Gust forteller at han fyller 50 år i år, noe som kommer svært overraskende på mange. Mannen har et gutteaktig vesen og fremdeles et ungdommelig pågangsmot etter å ha tilbrakt halve livet i bransjen. Det ryktes at han også bruker motorsykkel som fremkomstmiddel til jobben.

- Ja, jeg kjøpte en ganske stor motorsykkel i fjor, humrer han.

- Hva slags sykkel?

- En Ferrarirød Honda 750, sier han og viser frem sykkelen som selvfølgelig er lagt inn som bakgrunnsbilde på PC’en. - Nå er kona også i gang med å ta lappen og vi planlegger en tur til Geiranger til sommeren. Det skal bli morsomt å kjøre innover mot fjorden og oppleve det beste av Norge på nært hold, avslutter den sympatiske produktsjefen.