TEKNIQ er arbeidsgiver- og næringslivsorganisasjon for installasjonsbransjen og en del av Dansk Arbejdsgiverforening.
 
En rekke av VVS-bransjens største grossister i Danmark er i ferd med å senke både listepriser og rabatter på en lang rekke produkter. I denne situasjonen advarer TEKNIQ sine medlemmer med at dersom de ikke nå tenker seg om, kan det bli et betydelig tap.
 
To av TEKNIQs medarbeidere, konsulent Bjørn Hove og avdelingssjef Flemming Nielsen har utarbeidet to fiktive eksempler på konsekvensene av pris- og rabattendringer på materialeinnkjøp.
 
De skriver at uoppmerksomhet kan koste dyrt, og i et fiktivt eksempel påpeker de at installatører bør huske å justere avansetillegget, ved fakturering etter listepriser.
 
Hove og Nielsen skriver i dette eksemplet at mange installatører fakturerer for materialer på grunnlag av listeprisene, noe som er uproblematisk når prisene stiger. Med idet listeprisen faller, da kan det bli dyrt.
 
De illustrerer med følgende eksempel:
Det fiktive firmaet FIKTIVA VVS har faktureringssystem som beregner salgsprisen på materialer som listepris, pluss eksempelvis 10%. En stoppventil gis en pris på kr 100,- , og med påslaget blir det fakturert kr. 110,-. Når rabatten er trukket fra blir nettoprisen på stoppventilen kr. 70,- og installatøren har da kr. 40,- i avanse.
 
Med den nye rabattstrukturen det vises til kan listeprisen på ventilen være kr. 80,-. Fakturasummen blir da kr 88,-. Hvis nettoprisen på ventilen er uendret, altså kr. 70,-.  FIKTIVA VVS tjener plutselig kun kr. 18,-.  Det vil si at avansen faller fra kr. 40,- til kr,- 18,- påpeker Hove og Flemming.
 
De har også satt opp et eksempel hvor de skriver at man må justere listeprisen, dersom nettoprisen endrer seg.
 
Som utgangspunkt forutsettes det at endringene i grossistenes pris- og rabattstruktur ikke fører til høyere nettopriser for installatørene. I så fall blir innkjøpsprisen den samme, og endringene i prisstrukturen får ingen konsekvenser for virksomheter som fakturerer materialer på grunnlag av nettoprisen, skriver Hove og Flemming.
 
Hvis nettoprisen stiger, så falder installatørenes matarialavanse, og for å kunne beholde inntjeninger på samme nivå er installatøren nødt til å kompensere for den stigende innkjøpsprisen, ved å øke listeprisen, det vil si salgsprisen til kundene.
 
Hvis vi antar, skriver de, at FIKTIVA VVS selger stoppventilen til kr. 100.-, slik det står på gjeldende listepris, og at den nye pris- og rabattstruktur stiger med kr. 2,-, faller FIKTIVAs avanse fra kr. 30,- til kr. 28,-. Et prosentvis fall i materialavansen på 7 prosent.
Dette betyr at dekningsgraden som skal dekke de faste omkostningene faller fra 30 til 28 prosent. På lang sikt vil dette bli en bertydelig sum penger.
 
Eksempelvis om FIKTIVA VVS har en årlig omsetning på 10 millioner kroner, og at materialsalget utgjør 35 prosent av omsetningen, tilsvarer dette 3,5 millioner kroner.

Fallet i dekningsgraden på 2 prosent betyr derfor at virksomhetene mister 70 000 kroner årlig på bunnlinja, skriver Bjørn Hove og Flemming Nielsen.
 

Bjørn Hove sier til TEKNIQs juninummer at installatørene nå bør tenke løsningssalg som skaper verdi for kundene, og som gjør det mulig å flytte en større del av avansen fra materialer til timer.
 
Han oppfordrer installatørene til å se hva bilbransjen gjør, nemlig å selge pakkeløsninger.
 
- Det kan for eksempel være i form av et lite ettersyn av et anlegg, en tjeneste som kan koste 3000 kroner. I denne pakka kan materialer og andre utgifter utgjøre 600 kroner, og arbeidet 2400 kroner. Selve jobben kan være gjort på halvannen time, sier Hove.