LK Systems har inngått avtale med grossisten Heidenreich på tappevann og golvvarme. - Dette er et samarbeid som skal styrke begge aktørene i markedet, sier Kim Marius Olsen, Produktsjef installasjon i Heidenreich AS.

I går var det kick – off på Gardermoen hvor LK og Heidenreich hadde samlet alle sine distriktssjefer og kjedeansvarlige fra hele landet. Der skulle man lære hverandre å kjenne, og ikke minst bli kjent med produktsortimentet til LK Systems på tappevann og gulvvarme. I alt var det rundt 30 personer samlet under kick-offet, og de nye samarbeidspartnerne er klare til å iverksette det nye samarbeidet umiddelbart. VVSforum får opplyst at de første samtalene startet for cirka et år siden.

Stor etterspørsel
Kim Marius Olsen forteller til VVSforum at bakgrunnen for at man har gått i forhandlinger med LK, er en stadig økende etterspørsel i markedet etter LK Systems produkter.

- Vi jobber med en bred kundegruppe, og har kunder som vil bruke LK. I tillegg er det et stadig økende marked. Vi tror dette er veien å gå for å kunne ta enda flere markedsandeler på tappevann og gulvvarme, sier Olsen.
- Vi vet at LK er en god leverandør, i tillegg har de også produkter som gjør hele tappevann- og gulvvarmesystemet komplett, så vi kommer til å gå inn med et stort supplement til eksisterende produkter.

Olsen har forventninger til volum, uten at han vil gå inn på konkrete mål.

- Det vi ser, er at det er et veldig fokus på synlig VVS, noe som har ført til endring i form av økt fokus på og etterspørsel etter blant annet innstallasjonsprodukter hos oss, supplerer Kjetil Grønbakken, markeds- og kommunikasjonssjef hos Heidenreich.

- Stadig flere er opptatt av installasjonsproduktene, derfor er vi inne i en veldig viktig tid nå i forhold til å ha et produktutvalg som hele tiden matcher etterspørselen. Det er nå mer fokus på tekniske produkter i markedet. og de som skal ha produktene i sine hjem, er reddere for å kjøpe disse i andre kanaler, enn om det gjelder kjøp av synlige varer som for eksempel en servant eller kran.

Kompetanse
- Når vi snakker om systemer, går det på kompetanse, og da bytter du ikke fra det ene produktet til det andre. Du lærer deg ett system og det systemet fortsetter du å bruke i motsetning til en kran som man står litt mer fritt, uavhengig av krantype og leverandør. Men på installasjonssystemer vil du gjerne kunne gjøre det nesten i blinde, og er avhengig av å kunne systemene grundig. Så lojaliteten er nok mye større på installasjons- og tekniske produkter enn på en del andre produkter, sier Grønbakken.

- Vi er inne i en tid hvor det skjer mye i markedet med ulike konstellasjoner og kompaniskap. Hva tenker dere om denne utviklingen? 

- Det som har vært – og er det viktige for oss, er at vi har et bredt spekter av produkter som har høy teknisk kvalitet, svarer Olsen.

- Det har vært viktigere enn å tenke på hvilke leverandører vi skal ha i vår portefølje. Om vi skulle tenke på det, måtte ha vi økt hele bredden helt enormt, og der er det mange ulike preferanser. Det som er essensielt for oss, er at vi jobber veldig tett med de leverandørene vi har og velger ut de riktige kundene, uavhengig av hvilke grupperinger de ulike kundene tilhører.

- Vi vet vi har mange kunder i dag som handler hos oss, men som ikke handler tappevannprodukter fordi de vil ha LK, og vi vet har kunder som ønsker å handle hos oss, men som ikke gjør det på grunn av LK. Så vi ser dette som et stort potensial for vekst.

Tror på samarbeidet
Også LK Systems’ daglig leder Lars Petter Olsen har stor tro på samarbeidet.

– Vi tenker veldig likt og Heidenreich kler oss, sier han med et smil.

- Vi gleder oss til å komme i gang, og har som mål å vokse sammen med Heidenreich. De er en veldig riktig samarbeidspartner for oss der vi er nå. Vi liker oss ute i sagmuggen, ute på prosjekter, hos rørleggerne, der aktivitetene skapes.

- Vi har kunder i dag som ønsker å handle LK, men som ikke gjør det på grunn av de ikke ligger hos Heidenreich. Så for oss blir dette vekst ved å samarbeide med Heidenreich og selgerne deres, og sammen skape større marked for dem og for oss, sier Olsen.

Han får samtykkende nikk av sin kollega, salgssjef Anthoni Dias:
- Målsettingen er helt klart å få vekst, ikke bare flytte kunder fra den ene grossisten til den andre – det er ingen tjent med. Kundene velger selv hvor de ønsker å handle. Så får vi finne felles prosjekter og kunder, og jobbe sammen for å kunne utfordre direkteleverandørene. Det blir en stor oppgave som gjelder alle våre regioner. Vi blir mye sterkere sammen, minner han om.