Rørentreprenørene Norge mener det er udiskutabelt behov for et eget Vg2 i rørleggerutdanningen. Allerede i 2010 sendte de en søknad til Kunnskapsdepartementet. Den gangen ble søknaden avslått. i dag, fem år senere gjør bransjen et nytt fremstøt, fortsatt med et sterkt ønske og menerr at det er et stort behov for et alternativ til dagens Vg2 KEM.
 
Rørentreprenørene Norge argumenterer med at rørleggerfaget er et stort fag med over 500 lærlinger pr. år på landsbasis. Rørleggerfaget inneholder mye spesifikk yrkesteori som berører miljø, sikkerhet og teknologi. I dagens ordning med felles Vg2 for tre fag, vil det kun være plass til deler av yrkesteorien. Da det heller ikke er lagt opp til obligatorisk restteori på Vg3, vil nødvendig yrkesteori gå tapt. Dette vil føre til en uthuling og innsnevring av rørleggerfaget. Bransjen er bekymret for dette og mener et eget Vg2 vil kunne rette opp noe av forholdet.
 
Det pekes på at rørleggerfaget er i dag plassert i Vg1 Bygg- og anleggsteknikk og Vg2 Klima-, energi- og miljøteknikk. De brede Vg1 og Vg2-kursene medfører store utfordringer for elever, faglærere, lærlinger, opplæringskontorer, rørleggerbedrifter og bransje.
 
Allerede da søknaden ble sendt i mai skrev Rørentreprenørene Norge på sin hjemmeside at til tross for at rørleggerfaget avviker normalmodellen og har 6 måneder lenger verdiskapningsdel, (2+2 ½ år), preger tapet av teoretisk og praktisk opplæring i rørleggerfaget de elevene som kommer ut fra Vg2 KEM i så stor grad at det ikke er mulig å hente dette inn i løpet av 6 måneder på Vg3 og i tillegg gi opplæring på Vg3-nivå.
 

22. mai sendte Rørentreprenørene søknad til Kunnskapsdepartementet. Departementet har  søknaden videre til Utdanningsdirektoratet.
 
Så er spørsmålet; hvor er søknaden ved inngangen til nytt skoleår 2015, hva er status?
 
I en epost til VVSforum, svarer direktoratets kommunikasjonsavdeling at søknaden er oversendt til Faglig råd for bygg- og anleggsteknikk for en vurdering. Direktoratet avventer videre behandling inntil tilbakemelding fra det faglige rådet foreligger. Vi håper at dette kan bli mulig fra og med skolestart 2016. Jeg ser ikke noen hindringer for at dette ikke skulle kunne bli gjennomført, sier Ole Larmerud i Rørentreprenørene Norge.

Han mener at det vil bli et enklere og lettere løp for de som vil inn i rørleggerfaget.

-De skal lære det de skal lære, ikke delta i utdannelsen av andre fag, sier han. Han legger til at både tak- og blikkenslagerfagene har sagt de går for at rørleggerutdannelsen skilles ut, sier Larmerud.

I søknaden til departementet skriver Rørentreprenørene Norge at, sitat: ”Når de fleste av våre lærlinger forteller at de har brukt 2/3 av tiden på Vg2 KEM til å lære om taktekker- og blikkenslagerfaget, er det grunn til å tro at disse elevene ikke har fått tilstrekkelig opplæring i hovedområdene i rørleggerfaget.”

-Hva med lærekreftene når det skal undervises i flere fag, av samme lærere?

-Dette er en del av problemet. Lærerne tar kurs, men det blir som om en fransklærer også skal undervise i tysk. Elevene ønsker å få undervisning i hva de skal bli. På Vg1 får de ett år på seg til å forberede Vg2, og da bør de kunne ha full konsentrasjon på det faget de skal inn i.
 
-For noen år siden ble læretiden økt med et ½ år fordi nettopp VG2 ikke hadde egen rørleggerlinje, men var koblet sammen med andre fag. Så spørsmålet blir jo om læretiden settes ned igjen, dersom det innføres en egen Vg2 for rørleggerfaget, funderer han. Og svarer; - Neppe. Det vil fortsatt bli 4 ½ år, unsett.

VVSforum har ikke lykkes med å få tak i det faglige rådets leder, Jørgen Leegaard for en kommentar. Artikkelen oppdateres.

Søknaden ligger tilgjengelig på hjermmesiden til Rørentreprenørene Norge eller kan lastes ned her på VVSforum