GK og Radisson har nå inngått avtale om leveranse av en enkel fjernovervåkningstjeneste, Monnit, som måler driftstilstander i hvert kjølerom og som følges opp av GKs sentrale driftssentral. Dersom temperaturen skulle stige utover anbefalte verdier, vil det sendes en alarm til driftssentralen og til driftspersonellet på hotellet.
KAM Roger Grafsrønningen viser frem en av Monnit-sensorene som skal sørge for at matvarene til Radisson Blue Gardermoen holder seg friske.[/caption] – Det trenger ikke være feil på anlegget selv om alarmen skulle gå. Det kan være så enkelt om at en dør står på gløtt og at vi må gi beskjed til en vaktmester om å stikke bort å lukke den, sier Roger Grafsrønningen, KAM i GK Inneklima.
Jevnlig overvåking av teknikken gir i tillegg et godt utgangspunkt for å oppdage fremtidige feil. – Når vi logger driftsdataene kan vi over tid oppdage om det er uregelmessigheter i driften, selv om verdiene er innenfor det akseptable, sier Steinar Holm, direktør eksisterende bygg og ansvarlig for Monnit og driftssentralen i Norge. – Dette er nyttig for oss for å planlegge service og vedlikehold og derigjennom bevare levetiden til produktene uten å utføre mer kostnadsdrivende service enn nødvendig, forklarer Holm. Radisson Blu Gardermoen er et av landets største konferansehoteller og arrangerer middager med opp til 2000 gjester samtidig. For at dette skal gå bra, har hotellet hele elleve kjøl- og fryserom og skyhøye krav til kvalitet og driftsstabilitet. Et ikke-fungerende fryselager kan gjøre at matvarer for hundretusenvis av kroner blir usalgbar. – Det er strenge krav til temperaturstabilitet i frys- og kjølerom på storkjøkken. Mattilsynets internkontroll krever at temperaturene logges og at temperaturene ligger innenfor faste rammer. Foruten ødelagte matvarer, er det potensielt et stort omdømmetap for en kjede som Radisson Blu om noen gjester skulle blitt dårlige pga. feilhåndtert mat, sier Roger Grafsrønningen. De elleve kjøl- og fryserommene får til sammen ca. 30 Monnit-sensorer. Foruten å måle temperaturene i rommet, måles drift av pumper, evt. lekkasjer fra kondensvann mm. Monnit har et omfattende univers av ulike sensorer og monitoreringsmuligheter. Hele 50 ulike typer sensorer kan kobles til systemet. Det finnes sensorer for lys, spenning, strøm, fuktighet, vibrasjon, åpne dører, væskenivåer mm. Likevel trenger ikke installasjonen koste mye. Med et stort utvalg, finnes det alltid en sensor som passer det enkelte problemet. – Kostnaden for installasjonen er svært overkommelig, sier Holm. Produktene er verken dyre eller vanskelige å montere eller sette opp IT-teknisk. Siden Monnit bruker et system med eget SIM-kort, er det heller ingen problemer med nettilgang og lokale brannmurer. Radisson Blu på Gardermoen er først ut, men Grafsrønningen forventer at løsningen vil tas i bruk på andre hoteller også. – Systemet er ideelt for ettermontering i bygg som ikke har fungerende SD-anlegg eller i forbindelse med kuldeanlegg. Det store flertallet av disse er ikke er tilknyttet Internett, påpeker Grafsrønningen Han er optimistisk med tanke på markedet. – Det er gøy å se hvor interesserte kundene er. Det er en løsning som er lett å forklare og lett å bestille. Det virker som flere har ventet på et disse løsningene skulle bli tilgjengelige.