Blant de 34 bedriftene med over 1000 ansatte hvor Rambøll har gjort medarbeiderundersøkelser, er GK nest best. Blant bedrifter med faglærte er GK aller best.  9 av 10 oppgir at de trives i jobben sin, og 8 av 10 bekrefter at de er stolte over å jobbe i GK.

– Folk trives på jobben, mange opplever en god del utvikling og mange er fornøyde med lederne sine, oppsummerer Aabech. ”Motivasjon og trivsel”, ”Samarbeidsklima” og ”HMS” skåres på topp, etterfulgt av kundeorientering. Undersøkelsen omfatter hele konsernet.

Representativt
Aabech understreker at svarprosenten blant GKs ansatte er veldig god, ikke minst sett i lys av at mange ansatte ikke har PC som sitt primære arbeidsverktøy.

– For oss sier det at vi har et representativt grunnlag. Resultatene er i øverste sjikt, og det har ikke blitt sånn av seg selv, understreker Aabech.

Han poengterer også at trivselen i alle selskapene i konsernet er ganske høy. Der resultatene er litt svakere, er på områder hvor det ofte er vanlig med lavere skår.

– De aller fleste enhetene fungerer godt eller veldig godt, sier Aabech.

Menneskelig overskudd
Resultatene for ledelse er nokså gode, selv om Aabech presiserer at det ikke betyr at alle ledere er like gode.

– Det er interessant at systematikk og gode rutiner ute i organisasjonen er ganske viktig for hvordan medarbeiderne har det på jobb. Dette slår tydelig ut, forteller Aabech, og legger til at dette var litt overraskende. Resultatene betyr at GK ikke trenger å bruke ressurser på å ”slukke branner” fordi folk mistrives på jobben.

– Selskapet har menneskelig overskudd til å utvikle bedriften, og er godt rustet til å jobbe med forretningsområdene og dyrke kvalitet og systemer. GK har fått til noe med kulturen som er interessant, konkluderer Aabech.

Åpen tone
– Vi er veldig godt fornøyde med resultatene, som er i overkant av hva vi forventet. De støtter opp under det vi har trodd og ment, men det er veldig greit å få denne bekreftelsen, sier John-Erik Karlsen, konserndirektør Personal i GK. Han bekrefter at gode resultater ikke kommer av seg selv.

– Det har alltid vært en åpen og fin tone i bedriften, og det tror jeg brer seg utover i hele organisasjonen. Vi har en kultur for at vi skal prøve å lykkes sammen, og vi er bevisste på at medarbeiderne er den viktigste ressursen i GK, poengterer Karlsen.

Vekst er viktig
Han tror ansatte trives i GK fordi bedriften i alle år har vært opptatt av vekst og utvikling.

– Det er viktig at de som vil, får utvikle seg både faglig og personlig, og ikke stagnerer hvis de ønsker å komme seg litt videre, understreker Karlsen.

Medarbeiderundersøkelsen er et samarbeid mellom HR-ressursene på tvers av tre land, med Karlsen i GK Konsern, Birgit Stav i GK Norge, Eva Ekelund i Sverige, Lars og Bård Scheie i GK Rør og Lars Munch-Andersen i Danmark.